Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helene34
MEDLEM

Återföring av periodiseringsfond från 2018

Vi gjorde en avsättning till periodiseringsfond vid bokslutet 2018. I år vill jag återföra den och funderar lite över hur jag ska bokföra återföringen. Som jag förstått det så är det som följer:

Vid återföring av avsättningar till periodiseringsfond som gjorts vid beskattningsår som börjar före 1 januari 2019 (då bolagsskatten är 22%) ska beloppet multipliceras 103%.

Avsättningen som gjordes var på 32 164 kr, på konto 2128. Multipliceras det med 103 % så blir summan 33 129 kr. 

Hur bokför jag den överskjutande delen på 965 kr?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej. Det extra beloppet ska du inte bokföra, bara lägga till som skattemässigt justering i deklarationen. Skatten kommer då att räknas på ett högre belopp än den återförda fonden uppgick till.  

 

Tack, då förstår jag hur det hänger ihop 🙂

Hej 

Jag arbetade med manuell bokföring 2019 och har avsatt medel till en periodiseringsfond. I år har jag börjat med Visma E-ekonomi. Blir det samma sak för mig när det gäller att återföra fonden? Den ska inte bokföras utan kompletteras i deklarationen för 2020 om jag förstått det rätt, eller?

Hej @BosseS

Det stämmer bra. Avsättning till och återföring av periodiseringsfond bokförs inte löpande under året, utan endast i samband med bokslut/deklaration. 

/My