Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Avskrivning av inventarier i efterhand

Jag har en nystartad enskild firma där hästuppfödning är en av verksamhetsgrenarna. Innan företaget registrerades köpte jag tre ston, ett redan i dec 2019 och två i aug 2020. Jag har bokfört dem som inventarier, men begriper mig inte på hur jag ska göra med avskrivning. 

 

Jag skulle vilja ha månadsvis avskrivning för att fördela kostnaderna, men kan jag lägga in det så här flera månader i efterhand? 

 

Avelsston skrivs tydligen som regel av på sju år, men två av mina är unga och förväntas generera intäkter betydligt längre tid än så. Spelar det något roll eller ska jag ändå skriva av på sju år?

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Sandra, 

Jag har kikat runt på detta men ska tyvärr erkänna att detta inte är helt lätt att hitta information om. Det jag hittade bekräftar egentligen bara det du skriver, avelsston skrivs av mellan 6-7 år. Jag tänker faktiskt att det kan vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult som kan ge goda råd och tips som är anpassade för din bransch, det kan också vara bra att kika med en konsult eftersom det rör sig om ett bokföringsår bakåt i tiden. 

Som vanligt är det välkommet av andra användare att flika in i tråden, förhoppningsvis kanske det finns någon med erfarenhet av detta. 

/My 

 

Tack för svar! Jag misstänkte att detta inte tillhör de allra vanligaste frågorna på det här forumet. Ska försöka få tag i en redovisningskonsult som kan vägleda lite, men har hittills haft svårt att hitta någon då jag inte vill knyta upp mig långsiktigt utan vill sköta min bokföring själv i möjligaste mån.