Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

c_jonsson
UTFORSKARE

Avsluta enskild firma i Visma eEkonomi

Hej,

 

Jag håller på och avvecklar en enskild firma och känner mig lite osäker på hur jag ska avsluta det sista i bokföringen.

 

Efter 221231 har jag inte haft någon aktivitet alls i företaget. FA-skatt och moms är avregistrerat hos Skatteverket från och med 20 april nu i år (2023).

 

Räkenskapsåret 2022 avslutade jag 221231 med att:

  • Nolla saldot på företagskontot 1930 (bokförde mot konto 2013).
  • Lämna in en momsdeklaration för 2022 (vilket såklart resulterade i ett saldo på konto 2650).
  • Bokföra årets resultat för 2022 (vilket såklart resulterade i ett saldo på konto 2019).

 

Tillgångar i balansräkningen per 221231 = saldot på konto 2650.

 

Vad jag förstår behöver jag nu skapa ett räkenskapsår för 2023 och göra några avslutande transaktioner:

  • Omföring av ingående balanser på kapitalkonton, där jag bland annat nollar ovan nämnda saldo på 2019.
  • Utbetalning (jag får tillbaka pengar) av 2022 års moms, där jag nollar ovan nämnda saldo på 2650. (Eftersom företaget saknar bankkonto efter 221231 tänker jag att jag i stället för 1930 använder motkonto 2013.)

 

När räkenskapsåret 2023 är över har jag förstått att jag också behöver göra en sista momsdeklaration (som i mitt fall blir 0 kr) för perioden januari-april 2023.

 

Till mina frågor då:

  1. Tänker jag rätt i resonemangen ovan eller är det något jag missar?
  2. Är det ok att sätta slutdatum för räkenskapsåret 2023 till 230420 (då allt avslutas hos Skatteverket) eller måste det vara 231231?
  3. Efter ovanstående tänker jag att räkenskapsåret 2023 är redo för årsbokslut. Stämmer det eller är det något mer jag behöver göra först?
  4. Är allt helt avslutat och klart efter årsbokslutet för 2023 eller återstår det fortfarande saker jag behöver göra efter det?

 

Vänliga hälsningar
Christian

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för dina frågor.

 

1. Ja det låter rimligt, jag rekommenderar dock att du läser här hos Skatteverket för att kontrollera så du inte missar något.

2. Det får du kontrollera med Skatteverket, men i och med att man deklarerar per år för enskild firma så skulle jag säga att det rimligaste blir att sätta 231231 i och med att det är för hela året du deklarerar för. 

3. Så länge inget mer händer i verksamheten alls efter det så ja det bör du vara, men tänk på att du inte kommer kunna lämna in din deklaration förrän 2024 oavsett så det kan vara en idé att vänta lite till under 2023 för att dubbelkolla så inget händer som måste tas med i bokslutet. Så länge allt som har med verksamheten att göra och som skall med i bokslutet är klart efter 20e april så kan du göra bokslutet rent tekniskt ja.

4. Det är svårt att svara på utan full insyn i din verksamhet men så länge du inte har några varor kvar i verksamheten samt alla tillgångar/skulder m.m. är klara och hanterade så bör det vara klart. 

 

Det viktiga är att när allting är klart i ditt bokslut för ditt sista verksamhetsår så skall alla dina tillgångar och skulder vara nollade i företaget.

 

Ha det fint!

Josefine

Tack Josefine för snabbt och bra svar (som vanligt😊). Jag ska studera det lite noggrannare när jag får tid att sätta mig med bokföringen igen, återkommer gärna om det dyker upp följdfrågor då.

 

Jag kontaktar Skatteverket och kollar det där med räkenskapsåret. Det får ju såklart inte bli dumsnålt men så länge jag inte avslutar i eEkonomi behöver jag ju fortsätta betala för det avtalet, trots att företaget inte längre finns. Och sedan känslan då av att allt är klart, att det bara är att invänta nästa års deklaration. Men än är det ingen panik, jag kollar upp det där i lugn och ro😊

 

Tack, ha det fint du med!

Christian

V2023A
MEDLEM

Hej ! Jag behöver lite hjälp med avveckling av EF.

Företaget är avslutad 31/12.

Har nollat konton 2012,2013 och konto 2018 mot konto 2010 per 31/12.

Har bokfört åretsresultat/vinst på konto 2019 mot konto 8999.

Kvar i Balansräkningen finns endast saldo på konto 2019 åretsresultat och konto 2010 eget kapital. 

Balansräkningen är noll .

Min fråga är om man ska nolla ut konto 2019 mot konto 2010 per 31/12 så att inga utgående saldo finns kvar i balansräkning?! 

Om jag förstår rätt balansräkningen ska vara noll vid avveckling och inga utgående saldo ska finnas kvar.  Blir det rätt ? 

Tack på förhand 

Hej

Du kan göra en ombokning av resultatet också så allt ligger på konto 2010 

Önskar dig en fortsatt fin dag och en trevlig helg.
Joachim

Hej Joachim! 

Då gör jag så .

Tusen tack för ditt svar och önskar dig en trevlig helg!