Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eijaha
MEDLEM

Avveckling av enskild firma

Jag ska avveckla min enskilda firma som har byggt om gamla motorcyklar. Jag har 3 st i lager så om jag inte får dom sålda innan så måste jag överta dom. Lagervärdet är 77834 kr. Hur bokför jag detta o betalar jag moms för dom? När betalar jag i så fall momsen? Kan man sälja varulagret hur billigt som helst? Jag har också varor  för 10316 kr under tillverkning. Måste jag överta dom också?  Jag har också verktyg och inventarier som inte har varit avskrivningsbara utan de tänkte vi sälja eller ta över. Kan man göra det efter man avvecklat firman?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du säljer varulagret till externa kunder så bestämmer du som företagere helt själv vad du vill sälja varorna för. Skall du däremot ta ut varor privat så måste du gå efter marknadsvärdet. Så det är en ide att få motorcyklarna värderade innan du gör detta. Om du har en delvis färdig motorcykel dvs det som är under tillverkning så bör du ta ut den också enlig samma regler.

När det gäller övriga verktyg och inventarier så beror det lite på vad det är för något. Så svårt att svara på hur du hanterar dessa utan mer information.
Enklare verktyg som skiftnycklar, hammare mm kan du ta ut och sälja privat senare om du vill. Dyrare verktyg bör du nog får värderade också.

Du hittar mer information om detta och hur det bokförs i bifogad länk.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-eget-uttag-av-varor-i-enskild-firma-och-hand...

 

Önskar dig en fortsatt fin dag.