Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter0
MEDLEM

Avvikelse momsredovisning

Hej

 

Får upp att det finns några avvikelser i min momsredovisning. Kan se att det har med inköp av material som jag köpt med mitt företagskreditkort men i övrigt har jag ingen aning om vad som är fel. Tänker att jag gör nått fel när jag bokför betalning av faktura osv.

Inköpen gör jag ofta ifrån både EU land och utanför EU. Bifogar bildermomsfel.jpgmomsfel2.jpg

16 SVAR 16
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

På den övre bilden har du angett fel momsbelopp på konto 2645 o 2614. Om inköpet på konto 5460 är ett inköp från EU så ska du beräkna moms med 25 % på det beloppet och därmed bokföra D2645 / K2614 med 230,20 kr. Därutöver har du felaktiga momskoder:

Konto 2641 ska ha momskod 48

Konto 2614 ska ha momskod 30

Konto 1930 ska INTE ha någon momskod

 

På den nedre bilden så har du angett ett belopp på konto 2440 som är högre än beloppet du har angett på konto 4056, varför? Om hela köpet är ett inköp från EU så ska hela fakturabeloppet bokföras med omvänd moms, se ovan. Därutöver har du lagt väldigt många momsrader. För att förstå hur konteringen ska vara så behöver man se underlaget.

 

//Carina

IMG_20240912_135126.jpg

 Här är fakturan iaf på första bilden. Kvittona på inköpen har jag också såklart. Så hela köpet är inte ett inköp ifrån EU. Har aldrig krånglat för mig tidigare så detta är nått som jag gör fel. Köpt massa saker ifrån eu och icke eu där jag betalt med egna pengar(egen insättning)  och då har aldrig detta problemet uppstått i momsredovisningen. 

Hej,

Varje kvitto är en egen transaktion. Det innebär att du bör bokföra varje kvitto för sig på det datum som inköpen gjorts. Därmed bör du lägga upp ett konto för själva kreditkortet, jag använder konto 2495 för det kreditkort som vi använder i företaget.

Det innebär att man bokför köpet utifrån kvittot och som kreditpost lägger man saldot som man betalat mot konto 2495, när sedan fakturan/avräkningen kommer som bokar man beloppet att betala i debet mot 2495 och krediterar banken. Jag brukar ta rad för rad mot konto 2495 för att säkerställa att samtliga poster på 2495 blir nollade eftersom det inte ska ligga kvar något förutom de köp som tillkommit efter. Faktureringsavgiften kan du boka mot 6991.

Glömde skriva att jag har enskild firma och kontantmetoden om det spelar någon roll?

varför 1930 har momskod vet jag inte för det har inte jag ställt in. Sen är ju fakturan flera inköp. Vissa med svensk moms och sen ett eu inköp.

Peter0
MEDLEM

Bild 2 är Eu Inköp 568,51 kr. Sen fick jag tillbaka 103,15 kr ifrån den EU firman (tror dom råkade dra sitt lands moms innan korrigering)

Sen eget uttag på 49,12 kr(oaktsam så tog fel kort i plånboken) och sen faktureringsavgift på 19 kr

Men 533,48 stämmer ju inte med 568,51 heller?! Var kommer 533,48 kr från som du har lagt i kredit på 2440?

Ja det där beloppet kan inte jag få fram heller

När det gäller köp med kreditkort så ska det inte spela någon roll. Köpet mot butiken/företaget räknas som betalt i och med att du dragit kortet.

CarinaEsp
CHAMPION

Förslag på bokning

D4056 - 465,36

D2645 - 116,34

K2614 - 116,34

D6570 - 19,00

D2013 - 49,12

korr.jpg

 

Korrigerat och skrev enligt ditt förslag.

Ser det ut att stämma?

Ja, om du makulerar raderna ovanför de som du la till. Du får alldeles för många konteringsrader annars.

 

Mitt tips är att du tar bort alla rader och sen gör du nya och tar kvitto för kvitto. Dvs ingen sammanräkning av totaler utan verkligen bokför kvitto för kvitto (i debet), men i samma verifikation eftersom det är så du har börjat. Bry dig inte om raderna på kontokortsfakturan, förutom att stämma av att beloppen stämmer och lägga till faktureringsavgiften. 

Ok

 

Går inte att ta bort raderna. Ska jag ta bort matchningen under kassa och bankhändelser då och även ta bort fakturan ifrån banken under leverantörsfakturor?

Hej

Det ser ut som du valt att korrigera händelsen och då skall du låta raderna ovanför vara kvar. De vänder bort den felaktiga konteringen.

Så är raderna som du lagt till korrekta så är den konteringen rätt.

/Joachim

 

CarinaEsp
CHAMPION

När det gäller hanteringen i systemet så är jag inte rätt person att svara.

@Tinna Gunnarsson är det något som du kan hjälpa till med?