Jag ska göra skattedeklarationen och bokföra säg 60 500 kr i olika skatter.
Men det som är inbetalt till Skatteverket är säg 500 kr mindre dvs 60 000 kr, då jag fått intäktsränta på 500 kr.
Hur ska detta hanteras? Har bankkoppling så beloppet jag ska matcha är 60 000 kr.
Kan/Bör jag tex bokföra intäktsräntan i samma verifikation som skattedeklarationen trots att det är olika datum, för jag kan väl inte matcha olika datum?
Hej
Vad göller detta för bolagsform? Hanteras på olika sätt beroende på bolagsformen.
/Joachim
Hej Joachim,
Det är ett aktiebolag.
Hej
Du bör aktivera funktionen för att hämta in kontoutdraget för skattekontot.
https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/cashbank-tax-agency-integr...
Skattekontot är som ett bankkonto som måste bokföras precis på samma sätt som ert vanliga företagskonto. Kopplingen kommer göra så alla händelser som sker på skattekontot kommer in som separatat poster beroende på vad det gäller för skatt, ränta etc och de kan då bokföras var för sig på rätt datum.
behöver du hjälp eller mer inormation om hur du hanterar skattekontot så rekommenderar jag att du ringer in till vår programsupport för en genomgång av detta på 0470 - 70 62 00
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.