Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eghtebas
UTFORSKARE

Behöver jag Periodisera hyran för januari?

Hej,

 

Jag håller på att gå igenom kontrollfrågorna i Årsavstämningen och en av säger så här:

 

"Finns det kostnader som är bokförda på räkenskapsåret du ska avsluta men som hör till nästa räkenskapsår?
Om kostnaderna överstiger 5000 kr ska de periodiseras vid bokslutet. Det kan exempelvis vara kostnader för licenser, försäkringspremier eller hyra.

Gör så här: Utgå från listan över alla leverantörsfakturor. Gå igenom och öppna de leverantörsfakturor som ska periodiseras en i taget. Lägg till periodisering av fakturan med funktionen Periodisera som finns under Åtgärder. Genomför därefter periodiseringen under Bokföring - Verifikationer - Kommande periodiseringar."

 

Jag har registrerat fakturan på lokalhyran för januari i december men själva betalningen är gjord och bokfört i januari . Spontant känner jag att jag inte borde göra något extra, men jag blev osäker och ville kolla med experterna här ifall jag behöver göra något. Är allt i sin ordning?

 

Min följdfråga är ifall betalningen hade gjorts och bokförts i december, hade jag då behövt periodisera den?

 

Mvh

Ali

 

11 SVAR 11
AnnicaL
CHAMPION

Har du fått en faktura i december som betalas i januari är det en leverantörsskuld i bokslutet. Om beloppet är över 5000 ska det periodiseras oavsett om fakturan är betald i december eller inte eftersom kostnaden avser januari. Gör en manuell verifikation D1790 K5010. 

Sen är det en annan fråga med momsen på hyran. Om betalningen inte gjorts i december får du inte lyfta momsen i den månaden utan ska föra om momsbeloppet till 2648 Vilande ingående moms och sedan återföra denna i januari. 

Eghtebas
UTFORSKARE

Hej Annica,

 

Tack för svaret. Jag har flera frågor men först undrar jag hur det blir med momsen eftersom jag redan har rapporterat in momsen för oktober - december och betalat in det. Men kanske programmet inte har tagit med den momsen då det ligger som en leverantörsskuld? Vad behöver jag göra så att det blir rätt?

 

Så ser det ut just nu:

Eghtebas_1-1707940068557.png

 

Eghtebas_3-1707940221959.png

Jag har läst igenom den här artikeln (https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-upplupna-kostnader-och-forutbetalda-intakter...) för att förstå det du har skrivit. Jag tror att jag har börjat förstå litet tanken bakom och jag ska göra men jag hade verkligen uppskattat om du kunde ge litet utförligare svar baserad på mina bilder då jag är nybörjare när det gäller periodisering. 

 

Tack på förhand!

Hej

I verifikation A375 så har du med konto 2641 ingående moms vilket visar att du har bokfört och redovisat momsen i december 2023.

Verifikation A2 i 2024 är enbart betalningen av leverantörsskulden och i den så bokförs hela skulden bort och ingen moms är redovisad.

/Joachim

Hej,

 

Blir det rätt om jag gör så?

 

Eghtebas_3-1707997355571.png

 

Eghtebas_4-1707997479509.png

Och om detta är rätt, då har jag en följdfråga. Jag har redan gjort momsregistreringen för oktober - december och betalat in det till Skatteberverket. Blir det rätt ändå om jag gör som ovan?

 

En annan fråga är om programmet själv kommer att nolla konto "2648 - Vilande ingående moms" för 2024 eller måste jag själv göra detta manuellt sen?

 

Tack på förhand!

Mvh

Ali

Eghtebas
UTFORSKARE

Jag har tyvärr kört fast här och hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig 🙂

Jag uppskattar verkligen tiden ni lägger på att besvara och hjälpa oss här.

 

/Ali

Hej

I vilket år är fakturan daterad 2023 eller 2024?

Eghtebas_0-1708088401941.png

 

Hej

Tack då skulle jag säga att det är enklare att du hanterar det på följande sätt. Momsen skall redovisas i 2023 eftersom fakturan är utställd i 2023.

1. Fakturan lägger du in på detta sätt under kassa och bankhändelser i 2023.




2. I 2024 så gör du sedan en manuellt skapad verifikatiion av kostnaden enbart (Helt utan moms) för att bokföra upp kosntaden i 2024.

 

3. Själva betalningen matchar du sedan som vanligt mot själva fakturan i 2024

Om du redan gjort momsrapporten utan den första av verifikationerna i detta exempel så måste du ta bort och göra om den på nytt.

/Joachim




 

Eghtebas
UTFORSKARE

Hej Joachim,

 

Tack för att du tog dig tid för att hjälpa mig. Jag har några frågor:

 

1- Bokföring är låst t.o.m. december 2023. Måste jag öppna december för att göra dessa ändringar?

 

2- Som du ser på nedanstående bild ligger fakturan redan is systemet och det enda jag kan göra när jag trycker på knappen "Åtgärder" är att antigen "Periodisera" eller "Ångra betalning". Så jag vet inte hur jag ska lägga in fakturan igen som du beskriver.

Eghtebas_0-1708106017733.png

 

3. Kan jag använda mig av åtgärden "Periodisera" på något sätt?

 

4- Eller bara skapa två manuella verifikation som i nedanstående bilder med de datumen som det står på dem?

Eghtebas_2-1708106344913.png

Eghtebas_3-1708106391151.png

 

5- Sen har jag också verifikation A2 som är betalningen. Ska jag låta den ligga kvar som den är?

Eghtebas_4-1708106584263.png

 

6- Om det är så att jag ändå inte ska röra momsen, varför behöver jag göra om momsredovisningen för oktober-december? Speciellt när hyran står som en leverantörsskuld som betalas av i januari.

 

7- Efter att jag gjort alla ändringar som jag ska, kan jag verifiera på något sätt att jag har gjort rätt genom att titta på Kontoanalysen?

 

Tack på förhand!

Ha en trevlig helg!

 

Mvh

Ali

 

Hej

1. Du behöver öppna upp 2023 igen för att kunna göra justeringen.

2-3 Du kan använda funktionen periodisera. Följ denna instruktionen.

Peiodisera leverantörsfaktura

 

4. Använder du periodisera funktionen så behöver du inte göra de två manuella konteringarna.

 

5. Det stämmer att A2 låter du bara ligga kvar som den är.

6. Uppfattade frågan om att den inte var bokförd med moms och att momsen skulle läggas till/Justeras. Men då den redan är bokförd så behöver du helt korrekt inte göra om momsrapporten.

7. Absolut. I 2023 skall hyreskostnaden ha minskat med 7 000 kr på konto 5010 och i 2024 så skall den istället ha ökat med de 7000 kronorna.

/Joachim

Eghtebas
UTFORSKARE

Hej Joachim,

 

Tack så mycket för dina utförliga svar och tack för din tid och energi för att hjälpa mig. Jag ska göra som du har beskrivit här. Du är en stöttepelare för oss här på forumet!

 

Mvh

Ali