Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utförskare-Medlem
UTFORSKARE

Beskattning Second hand verksamheter

Hej!

Jag har några en fråga om Second hand verksamheter.

 

Hur beskattas såna verksamheter?

 

Alltså beskattas de enligt VMB (Vinst marginal beskattningen)?

eller

som vanligt inköp och försäljning momsfritt?

 

Tack på förhand🙏🏻

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det finns inget krav på att använda VMB utan det är något som är frivilligt att använda om man uppfyller kraven för det. Beskattningen på resultatet är likadan som andra verksamheter, med skillnaden att inköpen av de begagnade varorna är momsfria. Om man använder sig av VMB så redovisar man enbart moms på vinsten, medan om man inte gör det så redovisar man moms på hela försäljningen. Det spelar ingen roll att du köper in momsfria varor, utan du skall fortfarande redovisa moms på försäljningen på något av dessa sätten. För att få sälja momsfritt så måste man uppnå någon av undantagen för detta vilket du kan läsa om här. Vilka krav det finns för att få använda sig av VMB kan du läsa om här

 

Om man väljer att använda sig av VMB reglerna så är det viktigt att man håller koll på sina inköp enligt den metod man skall använda, dvs antingen normal eller förenklad VMB. Det är också viktigt att tänka på att alla inköp inte blir momsfria, utan enbart de som är begagnat.

 

Så för att summera, använder man sig av VMB reglerna så behöver man hantera inköpen enligt dessa regler och man redovisar moms på vinsten på försäljningen av varan enbart. Använder man inte sig av VMB så redovisar man fortfarande ingen moms på begagnade inköpen men man redovisar utgående moms på hela försäljningen av varan. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine!

Tack så mycket för svaret 😊.

 

Då kan jag välja att:

1) Använda mig utav VMB så länge jag uppfyller kriterier för VMB. Samt att jag köper endast begagnade varor och från ej beskattningsbar person.

2) Eller så får jag alltid beskatta 25% moms på hela försäljningspriset oavsett om inköpet var med moms eller inte och från beskattningsbar person eller inte.

 

Har jag fattat rätt?

 

Tack!

 

Hej igen!

 

Ingen fara. 🙂 Jag vill bara förtydliga att du kan köpa in varor som inte är begagnade även när du använder dig av VMB regler, det enda är att du använder VMB för de begagnade varorna och normala regler för de icke begagnade. VMB regler gäller även om du köper från andra företag som tillämpar VMB regler på just den försäljningen av varorna, inte bara ej beskattningsbara personer. 

 

I annat fall så stämmer dina två påståenden och du verkar ha fattat det rätt. 

Ha det fint!

 

Josefine