Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

julia_wik
MEDLEM

Betalt för mycket på faktura

Jag har betalt 24 196,96 istället för 24 126,96 på en faktura. Alltså 70kr för mycket.

 

Företaget kan antingen kvitta mot kommande faktura eller återbetala, men hur bokför jag detta? 

Under kategorin leverantörsfakturor när jag ska markera fakturan som "betald", måste beloppet överensstämma för att jag ska kunna komma vidare. Bokför jag dessa 70kr som en egen verifikation sen då?

3 SVAR 3
Pamela J
MODERATOR

Hej!

 

Om beloppet ska kvittas på kommande faktura kan du bokföra det på konto 1684 Fordringar hos leverantörer och om du får pengarna återbetalade kan du bokföra det på konto 2999 Obs-konto. 

När du matchar fakturan kan du på det resterande beloppet välja välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag och välja något av kontona ovan, beroende på om beloppet kvittas eller återbetalas. 

 

Om beloppet kvittats på kommande faktura behöver du boka bort de 70 kronorna från konto 1684 i samband med att du bokför leverantörsfakturan och om du istället fått pengarna återbetalade bokförs det på konto 2999.

 

Återkom gärna om något är oklart.

Ha en fin dag och trevlig midsommar!

/Pamela

julia_wik
MEDLEM

Hej!

 

Tack för ditt svar. Vi kvittar beloppet mot nästa faktura. Jag har bokfört 70kr på 1684.

Nu lägger jag in nya fakturan i systemet och kopplar bildunderlaget, men jag vet inte hur jag ska bokföra de 70kr mot 1684 här. Fälten verkar låsta.

2023-06-28_14-18-49.jpg

Hej

Det ser ut som ni lagt in hela fakturabeloppet för betalning på nästa faktura också. Beloppet ni skulle lagt in för betalning var 22 622,38 dvs 70 kr mindre. Då hade man kunnat lägga in en kontering som såg ut på följande sätt.

 

Om betalningen inte går att stoppa nu så får ni göra en läger betalning på nästkommande faktura alternativt be att få de 70 kr oterbetalda.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim