Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Patrik L
UTFORSKARE

Blandad verksamhet - tågbiljetter utan moms

Hej! Jag har blandad verksamhet (både momspliktig och icke momspliktig). Jag har nu haft ett icke momspliktigt uppdrag och i samband med köpt tågbiljett för resan till uppdraget. Jag köpte biljetterna privat och skall redovisa utlägg i mitt eget AB samt fakturera kostnaden till kund.

 

Kostnaden för biljetterna (360 kr inkl 6% moms) skall alltså debiteras kunden på fakturan. Eftersom huvuduppdraget (10 000:-) är momsfritt har jag förstått det som att ingen moms heller skall läggas på resan som hör till uppdraget. Har jag inte heller avdragsrätt för ingående moms på resan? Frågan är då hur detta skall bokföras och faktureras. Jag tänker följande:

 

Kundfakturan:

3044 K 10 000 (uppdraget)

3044 K 360 (resan inkl ingående moms)

1510 D 10 360


Mitt utlägg:
5810 D 360 (biljetten inkl ingående moms)

2893 K 360 (skuld till mig privat eftersom jag betalade privat)

 

Sedan utbetalning till mig:

2893 D 360

1930 K 360

 

Är detta rätt eller skall momsen hanteras på något sätt? Kunden köper ju min tjänst inkl resan momsfritt så jag antar att inte heller de skall kunna dra av ing moms eller tänker jag fel?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om det du fakturerar är momsfritt så bör det inte heller läggas på någon moms på det du vidarefakturerar rimligtvis, då man tillämpar den momssats som gäller för det man säljer vid vidarefaktureringen. Om du har avdragsrätt eller inte gällande själva köpet är lite klurigare. Jag skulle säga att i och med att det relaterar din icke momspliktiga verksamhet så bör du inte heller kunna dra någon moms på inköpet enligt de regler som finns för blandad verksamhet. Du kan läsa här om avdragsrätten vid just blandad verksamhet. Där står det följande under inget avdrag: " Avdragsrätt finns inte alls för ingående skatt på inköp som helt avser den del av verksamheten som inte medför skattskyldighet "

 

I sådana fall så ser dina förslag helt korrekta ut tycker jag, det enda är att man brukar vanligtvis lägga vidarefakturerade kostnader i 35XX kontogruppen för att särredovisa dessa från ens huvudintäkter. 

Ha det fint!

 

Josefine

Patrik L
UTFORSKARE

Det verkar rimligt, bra tips med 35xx-kontot! Stort tack!