Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

linda_p
MEDLEM

Boka av en skuld på 2440 manuellt som hamnat fel

Hej,

Jag undrar hur jag ska lösa detta. Jag fick en leverantörsfaktura på 619 kr skuld föregående år i mars, den betalades egentligen i maj året därpå vilket innebär att jag bokfört den inbetalning från företagskontot. Nu när jag sitter och gör årsavstämning så visade det sig att den skulden redan hade bokats av på föregående år och jag därmed satt med en skuld på 619 kr på konto 2440 som inte stämde. 

Jag gjorde då en justering för att boka bort den men råkade då istället föra över pengarna från 2440 (kredit) till 1930 (debit) så nu är det istället företagskontot som inte stämmer. Hur gör jag för att boka bort pengarna då de redan bokförts som betalda föregående år? Gäller konto 6250 posthantering.

Ska jag göra en manuell verifikation så här:

1930  619 kr (K)
6250 619 kr (D) 
?

10 SVAR 10
linda_p
MEDLEM

Eller blir det fel då på 6250 efter som leverantörsskulden redan är bokad och klar på föregående år jag bara hade missat det och gjorde en verifikation eftersom jag hade en bankhändelse på företagskontot 1930 i maj året därpå.

AnnicaL
CHAMPION

Om du bokade av fakturan som betald första året utan att den verkligen var betald måste du ha fått en diff på företagskontot eller ett annat konto du bokade betalningen från det året. Kontrollera hur du bokförde den betalningen - det är det kontot du nu ska debitera för att det ska bli rätt. 

Jag fick hjälp då och fakturan är bokförd på mars som betald trots att jag betalade i maj. Antar att det hade med att det skulle hamna på "rätt år". Saldot på företagskontot 1930 stämmer med saldot på kontoutdraget och det ligger inget på 2440 för föregående år... Verkar som att det är löst och att jag bara ska bli av med den på det här året. Nu har den som sagt hamnat på 1930 så frågan är hur jag blir av med den?

Hej

Om jag tolkar frågeställningen helt rätt så har du gjort på följande sätt.

1. I det tidigare räkenskapsåret så har du bokfört det på följande sätt

2440 Kredit 619
6250 debet 619

2. När fakturan sedan betalades i det nya räkenskapsåret så bokförde du betalningen mot 6250 dvs du bokförde upp samma kostnad en gång till. 

1930 Kredit 619
6250 debet 619

3. Sedan har du gjort en korrigering på följande sätt

2440 Debet 619
1930 Kredit 619

Om det som jag skrivit ovan är korrekt så kan du göra precis som du själv skriver att du gör en manuell kontering där du använder kontot för bank (1930) och kostnadskontot (6250).

1930 Debet 619
6250 Kredit 619

Tänk på att lägga in den på samma datum som betalningen gjordes. I och med att du lägger in denna så kommer banksaldot rättas till och du bokför bort kostnaden från 6250.

Om jag har missuppfattat frågan så är du välkommen att återkomma så tar vi upp tråden igen.
Ha det fint så länge
Joachim

Inte riktigt, ska visa hur bokföringen ser ut:

Feb 2022 
Lev.faktura 1 in      2440 kredit 619

2641 debet 124

6250 debet 495

Betalning av lev.fakt 1 (ingen bankhändelse)   2440 debet 619

1930 kredit 619

Nytt år 

Maj 2022

Betalning av lev.faktura 1 (bankhändelse)  2440 debet 619

1930 kredit 619

Korrigering av bet. av lev.faktura 1 då 2440 visar +619 kr vid årsavstämning och fakturan redan var betald som bokförd för föregående år.                                             1930 debet 619

2440 kredit 619

Problemet nu är att nu stämmer inte 1930 mot saldo kontoutdrag affärskonto, har en diff på +619 kr.

Så vad gör jag för att bli av med den från 1930 utan att det ska bli fel någon annanstans?

linda_p
MEDLEM

Finns det någon som vet? Är det sista som är kvar innan jag kan göra bokslut och årsredovisning...

AnnicaL
CHAMPION

Om det enda konto du har diff på nu är 1930 (och 2440 stämmer med obetalda leverantörsfakturor under Inköp) skulle jag säga att du rättar genom att kontera bort diffen mot konto 6250. 

Ja det stämmer, ok så då bokför jag;

1930 kredit 619
6250 debet 619

Att det blir en summa av + 619 kr på 6250 spelar ingen roll?

AnnicaL
CHAMPION

Nej, det är ju för att rätta till ett tidigare fel.