Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena Ekonomi
MEDLEM

Boka lager EU inköp

Boka lager EU inköp i 2000 Är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska boka detta?

Jag har inget lager men bokför inköpet på lagerkonton 1400,1401,1402.

Har försökt på alla sätt men får en momsdiff. Använder momskonto 2615/2645

När man köper inventarier bokar ju man 4056 mot 4060 och tex 1225. Men hur gör man med lager där det inte finns något lager i Visma utan endast bokförs?

Hoppas någon stött på detta.

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

En lite stilla fråga.... VARFÖR bokföra mot lager om du INTE har något läger?

Känns lite som att gå över ån efter vatten och komplicera sitt liv fullständigt i onödan......

OM du nu ändå skall envisas med att köra med lager får du lägga upp ett konto för EU inköp som du i momshänseende kodar som MOMSKOD 20

Mitt förslag är konto 1406 så att du följer i samma spår som konto 4056 för EU inköp.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

min tanke blir direkt... om du har ett bokfört lager fodras att du sedan gör lagerinventering och hur går det till om du inte har nåt lager!
Lena Ekonomi
MEDLEM

Därför att detta är ett företag vi hyr ut i så där har jag ett annat program. Visma klarar inte av uthyrningsverksamhet något bra så endast bokföringen/leverantörsfakturor sker i Visma.

Det dyra som håller länge bokas som inventarier men sen har vi en massa tillbehör och reservdelar som vi bokar mot lagerkonton.

Det som är jobbigt i Visma är att man måste lägga upp extra konton hela tiden tex 1406 med EUinköp och sen även ha "svenska" för samma sak. Även obskonto som avser EU måste man skapa ett nytt konto för. Alla andra system jag jobbat i har klarat detta utan en massa extra konton.

Känns som Visma bara klarar av de "vanliga" sakerna. Så fort det blir lite special så funkar det inte. Fler som känner likadant?

Davor P1
CHAMPION

Lägg upp subkonto eller resultatenhet. Då har du inte dubbla uppsättningar  av alla konton.

Däremot måste du fortfarande ha vissa konton dubblerade om de skall användas för momshantering.

//Davor
Peter R
MEDLEM


Hej Lena,

Jag tror att jag förstått ditt problem, för vi har samma.

Jag har skapat nya kontkoder för artikelkonteringar under inställningar, där jag har ett annat kontonummer för inköp från EU. Då blir momsen rätt när du kör ut levfakturajournalen och du slipper diffar i momsrapporten. "Problemet" är att du måste ändra kontkoden i artikelregistret på de artiklar som du köper utanför Sverige.

Mvh
Peter