Jag har sålt 2 fakturor till Captico finans. Trodde att det skulle ordnas automatiskt eftersom jag har Captico finans i Visma Eekonomi smart.
När jag har fått betalt från Captico har jag bokfört så här:
1930 D 297 452,71
1510 K 306 850
2641 D 1 879,45
6064 D 7 517,83
3740 D 0,01
Dessa 2 fakturor i Visma Eekonomi smart är förfallna, hur ska man registrera de som betalda.
Hej Lindbull!
Har du skapat verifikationen för betalningen manuellt, alltså under Bokföring - Verifikationer?
Använder du dig av bankkoppling?
För att dessa fakturor ska registreras som slutbetalda behöver du markera dom som betalda via Kassa- och bankhändelser eller via Försäljning - Kundfakturor (sista alternativet går ej om du har bankkoppling).
Mvh
Moa
Hej Moa
Jag använder mig av bankkoppling och har skapat verifikationen för betalningen när Captico betalade via kassa- och bankhändelser. Dessa två fakturor som jag sålde ligger fortfarande under försäljning- kundfakturor. Vad kan man göra exakt så att fakturorna blir markerade som betalda. Kunden har betalat till Captico finans för dessa två fakturor. Har också frågat Captico hur man markerar fakturorna som betalda, men de visste inte hur man skulle göra.
Mvh
Okej - men när du bokförde den betalningen via Kassa- och bankhändelser så bokade du inte bort fakturorna utan du bokade enbart mot 1510? I det läget bör 1510 stämmer rent bokföringsmässigt - dubbelkolla detta under Bokföring - Kontoanalys.
Utan att ha sett exakt hur det ser ut i ditt program ser jag två alternativ - antingen ångrar du betalningen som gjordes för att på så vis kunna göra om bokningen av betalningen och i det läget ange fakturorna.
Alternativt kan du lägga fakturorna som betalda mot kassakontot via Kassa- och bankhändelser. Då skapar du en fiktiv betalning för dessa två på kassakontot 1910 och väljer sedan Betalning av kundfaktura samt plockar upp det två fakturorna. För att det ska bli korrekt i bokföringen får du sedan gå in under Bokföring - Verifikationer och korrigera denna verifikationen - nolla ut den - så att den inte påverkar bokföringen.
/Moa
Tack för hjälpen.
Nu förstår jag, problem var att jag inte bokade bort fakturorna utan bokade enbart mot 1510.
Så har gjorde jag och allt stämmer under Bokföring - Kontoanalys.
En faktura
Kanon! Skönt att det löste sig.
Ha en fin sommar! /Moa
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.