Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarlWan123
MEDLEM

Bokföra Kreditfaktura som Intäkt

Hej,

 

Jag driver ett aktiebolag där vi i vissa fall får ersättning/intäkt genom kreditfakturor från leverantör. Jag undrar hur jag ska bokföra momsen. I vanliga fall med en "normal" kreditfaktura bokför jag Kredit 2641 men blir inte detta fel om kreditfakturan avser försäljning av tjänst där jag ska betala moms? Hur borde jag tex. bokföra en kreditfaktura som avser försäljning av tjänst på 100,000 kr, moms 25,000 kr?

 

Tack.

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

I de fall man får en kreditfaktura/självfaktura som avser intäkt så registrerar man inte momsbeloppet när man lägger in leverantörsfakturan. Istället lägger du momsen på 2611 i konteringen på själva fakturan.

 

//Carina

Hej Carina,

 

OK. Hur gör man detta i e-ekonomi? Om jag går in och bokför leverantörsfaktura och kryssar i kreditfaktura  måste jag i så fall kontera enligt följande med negativa belopp;

 

2440: - 100,000 kr

3001: - 80,000 kr

2611: - 20,000 kr

 

Blir det rätt? Känns snurrigt när det blir negativa belopp på 2611.

Hej,

 

Tyvärr så kan jag inte eEkonomi, men rätt kontering ska vara som du skrivit.

Det ser lite konstigt ut när du har minus på 2440-raden, men jag gissar att det visas som minus eftersom du bockar i att det är en kreditnota, men i konteringen ska 2440 ligga i debet eftersom det är ett tillgodo och inte en skuld.

2611 ska alltid vara minus 🙂 eftersom minus är likställt med kredit.

Intäkter i kredit och kostnader i debet.