Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

VMB verifikation och bokföring

Hej! 

Jag sysslar med ombyggnationer av motorcyklar och har en fråga. 

Jag har köpt en begagnad motorcykel för 8000:- och efter det lagt ut 20000:- ex moms på reservdelar. 

Jag ska nu sälja denna för 70000:- till en privatperson via swish. 

1. Hur ska verifikationen se ut mellan  mig och privatpersonen? 

2. Hur skall detta bokföras då jag på en del av summan ska använda VMB och en annan del som "vanligt".

Hade jag bara sålt motorcykeln rakt av för 20000:- utan att göra något mer än att köpa och sälja så är det inga konstigheter, det som ställer till det för mig är att jag lagt ut pengar på reservdelar och då så klart dragit momsen. 

Hoppas någon förstår ungefär hur jag menar. 

Mvh 

Highlighted
UTFORSKARE

Svar: VMB verifikation och bokföring

När du säljer motorcykeln för 70 000 kr så är det VMB som gäller för den försäljningen även fast du har lagt ner jobb och material på den. Man blandar alltså inte två metoder. Det är fortsatt VMB som gäller.

Reservdelarna som du har köpt in ska bokföras på ett 4-konto och du gör momsavdrag enligt kvittot, precis som du redan har gjort.

Kvittot mellan dig och privatpersonen är 70 000 kr rakt av, du ska inte redovisa någon moms på det kvittot.

VMB blir på mellanskillnaden mellan inköpet och försäljningssumman, dvs 62 000 kr.

Highlighted
NY MEDLEM

hej och tack för ett bra svar!

Jag tolkar det som att VMB kommer gälla för hela summan alltså, oavsett om jag köpt material som jag får dra momsen på?

Hur hade det blivit om jag sålt till ett företag? 
Samma visa?

Tänker jag rätt om det blir  såhär

Inköp mc 8000 :-

Inköp material 20000:- ex moms

försäljning mc 70000:-

70000-8000 = 62000 

utgående moms med VMB principen 62000 X 0,2 = 12400 :-

Vinstskatt baseras på summan 62000-12400 = 49600 :- ??

Highlighted
UTFORSKARE

(uppdaterad av CarinaEsp ‎2020-08-03 10:39 )

Hej,

Helt rätt tolkat.

Det hade blivit samma sak om du sålt till ett företag så länge du inte har haft möjlighet att göra momsavdrag på inköpet av motorcykeln, vilket du nog sällan har när du handlar med begagnade varor. 

Enda undantaget är om du har köpt in en begagnad motorcykel från en näringsidkare som har haft den i sin verksamhet och därmed gjort momsavdrag vid inköpet, i det fallet ska de lägga moms på försäljningen, men det är inte så vanligt att man har motorcyklar i sin näringsverksamhet.

Hade det varit så så skulle det även varit moms på fakturan/kvittot till en privatperson.

Beräkningen du gjort ser rätt ut.