
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra VMB varor
Hur bokför jag en försäljning där en del av betalningen sker med inbytes vara (VMB)?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag har köpt en bil i företagen från privatperson utan moms för 30.000kr. nu har jag sålt den för 42.000 till privatperson utan moms. Hur konterar jag det? VMB
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Om din verksamhet består av handel med bilar kan du följa tråden ovan. Består din verksamhet av något helt annat och du har köpt bilen för att ha den i din verksamhet och efter ett par år väljer att avyttra den med vinst ska du inte använda dig av VMB. I så fall bokför du vinsten vid försäljning av bilen på förslagsvis konto 3970.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fördelen med att först boka in varuinköpen på ett lagerkonto (exempelvis 146x) och sedan bokföra lageruttag och varukostnad (40xx) vid försäljning är att resultatet blir jämnare jämfört med om man från början bokfört varuinköpet på ett kostnadskonto för varuinköp (40xx). Vi tar ett exempel och utgår från att man berörs av reglerna kring vinstmarginalbeskattning (VMB) och att verksamheten är att köpa in och sälja begagnade datorer. I januari månad köper vi in en begagnad dator för 2 000 kr och i februari säljer vi den för 4 000 kr. Om vi bokför varuinköpet till ett lagerkonto när inköpet görs så får vi ingen resultateffekt den månaden eftersom varan finns i lagret och ingen försäljning skett än. När varan säljs i februari så bokas försäljning och lagerkontot krediteras samtidigt som kostnadskonto för varuinköp (40xx) debeteras. Se exempel på bokningar nedan.
Januari:
1465 +2 000 Inköp av begagnad dator
1930 - 2 000 Inköp av begagnad dator
Februari:
3210 -2 000 Försäljning av begagnad dator
3211 -1 600 Försäljning av begagnad dator
2616 - 400 Försäljning av begagnad dator
1930 +4 000 Försäljning av begagnad dator
1465 -2 000 Försäljning av begagnad dator
4012 +2 000 Försäljning av begagnad dator
Om vi vill ta fram en resultatrapport per januari månad så har ingen effekt skett eftersom varan fortfarande ligger i lager och i balansräkningen så har lagret ökat med 2 000 kr och bankkontot har minskat med 2 000 kr. Om vi tar fram en resultatrapport per februari kommer den visa en försäljning på 3 600 kr och varukostnad på 2 000 kr, dvs. en vinst på 1 600 kr.
Säg om vi vid första inköpet av den begagnade datorn för 2 000 kr istället skulle bokfört den direkt som en varukostnad (och försäljningen fortfarande skett i februari månad) och vi vill ta fram en resultatrapport per januari. Resultatrapporten kommer då visa en kostnad på 2 000 kr, men ingen försäljning och inget lagersaldo. Detta är ju dock missvisande eftersom datorn som vi köpt in fortfarande finns i lager och vi inte haft någon försäljning än. Vi skulle då behöva göra en ombokning och kreditera kontot för varukostnadsinköp och debetera varulagret. Då skulle resultatrapporten visa samma effekt som i första exemplet när vi först bokar in köpet till varulagret. När försäljningen sedan sker får vi boka in en varukostnad igen.
Så fördelen med att först boka in ett varuinköp i lager och sedan boka varukostnaden vid försäljning är att balans- och resultatrapporterna från en början blir lite mer rättvisande istället för att boka varuinköp som varukostnad direkt. Om man har jämna flöden under året av försäljning och inköp av varor så kanske inte effekten blir så stor. Men om man har större variationer mellan månader och bokför varuinköp som varukostnad direkt och inte först via ett lagerkonto så kan man få lite missvisande siffror (gällande bruttovinsten som nämndes tidigare i tråden) om man en månad haft stora varuinköp som man inte sålt än och inte gör en avstämning av lagervärdet den månaden innan man tar fram en balans- och resultatrapport.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hittills i bokföringen har jag följt det översta exemplet i tråden för hur man bokför inköp och försäljning av VMB.
Vid inköp har jag enbart använt 1930 Kredit och 1465 Debet.
Vid försäljning har jag enbart använt 1930 Debet och 1465 Kredit, 2616, kredit och 3211 Kredit.
Är detta rätt bokfört eller måste jag även använda något 40**/32** konto när jag bokför försäljningen? Blev extremt osäker dels eftersom många verkar använda kontot 4020 för att bokföra inköp och dels då svaret ovan innehåller både konto 3210 och 4012 när det gäller försäljning där man även bokför på 1465, dessa två konton hittar jag ingenstans.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Innan jag svarar skulle jag vilja veta vilken metod för VMB du använder. Huvudregeln (separat redovisning för varje vara) eller förenklad?
/Pär
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Trevlig helg!
/pär
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ja tack, jag vill gärna ha svaret idag.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Arbetar som möbeltapetserare och har en fråga ang VMB varor och bokföring. Ibland köper jag och min kollega in möbler på auktion som vi klär om och säljer. Om vi börjar med inköp.
Jag köpte två fåtöljer för klubbslaget 2200 kr, totalt betalade jag 2745 kr varav 436 var provision och slagavgift samt moms på detta 109 kr. Om jag förstått rätt ska jag bokföra; 2200 i 1465 D, 2200 i 1930 K, men hur gör jag med resten? 4020 inköp VMB vara? Eller ska jag göra på något annat sätt?
Hur gör jag nu om jag tex säljer fåtöljerna för låt oss säga 6000?
Vinst på 3800, moms 760 kr
D K
1930 6000 3020 6000
3028 3800 3030 3800
3030 760 2616 760
4211 2200 1465 2200 (förutsatt att 2200 gått in i lager)
Är jag helt uppe i det blå?
Tacksam för hjälp!
Mvh Jolsta

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag vill ha hjälp med att bokföra försäljningen av en vinstmarginalbil. Köpt för 30.000 kr och såld med förlust för 10.000 kr.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Eftersom du bokfört inköpet mot 1465 ”lager” måste du vid försäljningen boka intäkten mot ett intäktskonto och inköpskostnaden mot ett kostnadskonto. Annars kommer du bara att redovisa ett netto på försäljningen i resultaträkning, d.v.s. för låg omsättning och ingen kostnad. Nettoredovisning är inte tillåten. Konsekvensen blir dessutom att bokföringen inte stämmer mot momsredovisningen till Skatteverket.
Som jag tidigare nämnt i denna tråden finns det en fördel med att boka mot ett lagerkonto först, tex 1465 som du gjort, och sedan vid försäljningen boka om inköpet från lager till kostnad. Det är att resultaträkningen då kommer att visa kostnaden när försäljningen sker, inte när varan köps in. Varan är ju en lagertillgång så länge man inte sålt den. Resultatredovisningen kommer då att överensstämma bättre med verkligheten.
Vid VMB-försäljning är det viktigt att skilja på försäljning med vinst och förlust. Anledningen är att förlustförsäljningar inte får ”kvittas” mot vinstförsäljningar. Vid förlustförsäljningar gäller att moms inte ska beräknas alls, alltså ska varje förlustförsäljning redovisas med noll kronor i moms i bokföringen. För att kunna hålla reda på vinst- och förlustförsäljningar bör dessa redovisas på separata konton.
Här följer två exempel av försäljningar med 25 % moms. En försäljning med vinst och en med förlust.
En vara säljs med vinst för 10 000 kr som köpts in för 8 000 kr. Konteringsförslag enligt följande:
Debet 1930 10 000
Kredit 1465 8 000
Debet 4211 8 000
Kredit 3211 9 600
Kredit 2616 400 (Momsberäkning: (10 000 - 8 000)*20 %))
En vara säljs med förlust för 10 000 kr som köpts in för 12 000 kr. Konteringsförslag enligt följande:
Debet 1930 10 000
Kredit 1465 12 000
Debet 4212 12 000
Kredit 3212 10 000
Märk att ingen moms bokförs vid förlustförsäljningen och att olika konton används för både intäkt och kostnad vid vinst- respektive förlustförsäljningen.
I rutan 07 ”Beskattningsunderlag vid vinstmarginalbeskattning” på momsdeklarationen ska bara försäljningar gjorda med vinst redovisas, d.v.s. försäljningsintäkten minus kostnaden för just de varor som sålts med vinst. Om bokföring skett enligt ovan kan man då summera kontona 3211 och 4211 och föra in i momsdeklarationen. Beloppen på kontona 4212 och 3212 ska inte redovisas till Skatteverket.
Skulle bara förlustförsäljning bokförts under perioden ska beloppet ”noll” redovisas i rutan 07. Momsbeloppet redovisas beroende på momssats i rutorna 10, 11 och 12.
Hälsningar
Pär Gustavsson
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vilka momskoder skall det vara på kontona 3211 och 4211?
Jag kan väl inte summera kontona det är ju bara min vinst som skall stå i ruta 7 på momsblanketten.
Då får jag det till att 3211-4211 som redovisas till skatte deklarationen
Ingemar

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Vore ytterst tacksam om man kunde få lite tips och hjälp:
Jag driver en enskild firma där jag nyligen gjort ett första riktiga inköp av varor som min firma ska sälja vidare. Vi handlar enbart med begagnade varor (mest kläder) och har tänkt att bokföra försäljningen enl. vinstmarginalbeskattning.
Dock är jag osäker på hur jag bokför inköpet i Visma eEkonomi. Jag kör lite förenklat: inköpet gäller 5 styck klädesplagg. Vi säger att vart plagg kostade 100:- för en totalsumma av 500:-. Ingen moms betalades vid inköpet då säljaren (Myrorna) är undantagna moms.
Gör jag en bokföring på 100:- varje enskilt plagg - d.v.s. fem poster totalt, eller kan jag bokföra hela inköpet en gång a 500:-?
Alltså gör jag så här:
4020 Inköp av VMB-varor - 100:- Debet
4020 Inköp av VMB-varor - 100:- Debet
4020 Inköp av VMB-varor - 100:- Debet
4020 Inköp av VMB-varor - 100:- Debet
4020 Inköp av VMB-varor - 100:- Debet
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 500:- Kredit
Eller är det samma sak som att göra så här(?):
4020 Inköp av VMB-varor - 500:- Debet
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 500:- Kredit
Eller är jag helt ute och cyklar?
Ursäkta besväret, jag brukar vara kunnig inom mina områden, men har lite svårt för vissa ekonomi-frågor hur mycket jag än läser på...
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
På bokföringskonto 3211 väljer du momskod 07 och på konto 4211 väljer du ingen momskod.
Mer om detta kan du läsa om i forumtråden Momskoder vid positiv och negativ VMB försäljning.
/Cecilia

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Vårt företag köper in begagnade varor och säljer dem sedan på Tradera. Vi tillämpar vinstmarginalbeskattning. Vi skickar alla sålda varor med schenker , Kunden betalar varan plus fraktkostnaden och i fraktkostnaden räknar vi med kostnaderna för bubbel-plast , emballage osv. Sedan bokar vi frakt för alla varor som ska skickas.
jag har nu tre frågor .
Den första är hur bokför jag inbetalningen som kunden gör , ska jag bokföra frakten separat eller kan jag bokföra hela inbetalningsumman som ett försäljningspris, vilka konto gäller ?
T.ex har jag köpt något för 500 kr och har sålt den för 1000 kr och kunden har betalat 1200 kr inklusive frakt.
Min andra fråga är hur jag bokför frakten som jag köper från schenker , t.ex om jag bokar frakt för 10 paket och betalar 1000 kr varav 200 kr moms.
Jag undrar också om det är okej att summera många försäljningar och bokföra dem på en verifikation , t.ex om jag får in betalningar från 10 olika kunder på samma dag, går det att summera allt och spara alla kvitto som vi skapar för kunder under samma verifikationsnr?
Tack på förhand
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
1. Om jag använder de konton som Pär har föreslagit ovan så skulle en kontering för försäljningen kunna se ut på följande sätt:
19XX debet (Det totala beloppet som du får in från kund/Kontot som du får inbetalningen till)
1465 kredit (Beloppet som du köpte in varan för/Kontot som du bokförde inköpet av VMB-varan på)
3211 kredit (Beloppet som du går vinst med för VMB-försäljningen exklusive moms)
2611 kredit (Moms på försäljningen)
3510/3520 kredit (Försäljningskonto för emballage/frakt)
2. Inköp av frakt debiteras lämpligen ett konto i kontogruppen 57 eller i kontoklass 4 (om frakt ses som en direkt kostnad).
19XX kredit (Konto för det totala beloppet avseende betalning av frakt)
4XXX/5710 debet (Kostnadskonto för frakt exklusive moms)
2641 debet (Debiterande ingående moms)
3. Enligt lag ska det för varje affärshändelse på företaget finnas en verifikation. En verifikation är enligt bokföringslagen (1999:1078) "de uppgifter som dokumenterar en affärshändelse eller en vidtagen justering i bokföringen". Jag kan nog inte svara rakt av om det är okej att summera flera försäljningar till en verifikation. På Skatteverket hittade jag en sida om Gemensam verifikation som skulle kunna vara till hjälp. Allmänt för detta är att en gemensam verifikation kan vara "likartade affärshändelser hänförliga till en och samma dag som av praktiska skäl är lämpliga att sammanföra". Du skulle även kunna kolla med en redovisningskonsult.
Om man ser till eEkonomi så skulle du kunna matcha en större händelse under kassa- och bankhändelser mot antingen flera bokföringshändelser/övriga insättningar/flera kundfakturor, eller välja att göra det som en enda övrig insättning och välja flera konton som ska påverkas.
Hoppas att förslagen ovan kan vara till hjälp, hör av dig om det är någonting mer du undrar över.
Med vänliga hälsningar, Theodor!
