Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra aktiekapital i efterhand

Skulle behöva hjälp med hur man bokför allt man köpt in till företaget, insatsen av aktiekapitalet i efterhand? Då bolagsstarten sker efter insatsen och inköpen, väljer jag då startdatumet som verifikationsdatum då tidigare inte går?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Först och främst vill jag gärna hälsa dig välkommen till forumet. 

Hur du bokför aktiekapitalet kan du läsa om i vårt användartips Bokföra insättning av aktiekapital. Precis som du skriver så kan du inte bokföra på ett datum tidigare än ditt företag registrerades så därför kan du använda registreringsdatumet som ditt verifikationsdatum. 

/Tinna 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

tack för svar. Länken till att bokföra aktiekapitalet var superbra.

Dock förstår jag inte alls hur jag ska lyckas rätt med alla inköp jag gjort innan start, som betalts med privata pengar. Fakturorna är redan betalda, jag har dock lagt upp dem i visma under inköp (utkast/förfallna) och konterat rätt, men jag vill inte betala dem (igen). När jag försöker göra en manuell verifikation så får jag inte upp några fakturor kopplade till 2440. Hjälp

Hejsan! 

Såklart ska jag hjälpa dig reda ut detta. Jag ser att du har skapat ett annat inlägg där du ställer samma fråga. Där har @Lovisa - Revidera i Bohuslän har gett dig bra svar. Eftersom det verkar kört ihop sig något kan det vara bra att gå efter Lovisas förslag att starta om Visma eEkonomi och börja om. Frågan beror på Visma eEkonomis programhantering och därför tycker jag vi fortsätter med din frågeställning i din tråd Bokföra betalning i efterhand med privata pengar för att samla det på rätt ställe. 

Jag tror att du har ett Aktiebolag av vad jag sett på ditt kundnummer, i vår film Bokför inköp med privata pengar i Visma eEkonomi - Aktiebolag finns mer exakta instruktioner om hur detta hanteras. Men som sagt, kolla över möjligheten för att börja om, känns något oklart kring just denna frågeställning får du gärna återkomma i din andra tråd så hjälper vi dig vidare där. 🙂 

Ha en fin tisdag! 
/My