Hej alla kunniga medlemmar här på forumet !
SKV har ändrat bolagets resultat för 2022 uppåt med 101000 kr pgav av regler om skattefålla som jag tolkade fel.
Nu undrar jag hur skall denna ändring bokföras. Vilka konton debiteras och vilka krediteras?
Tacksam för all hjälp !
Löst! Gå till lösning.
Hej
Vi skulle behöva lite mer information av dig om vad det du tolkat fel avser. Jag har försökt hitta mer information om skattefålla men hittar inte något informtion alls angående det. Så om du kan specificera mer i detalj vad det avser så underlättar det en del.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej och tack för svaret!
Egentligen är det inte intressant det med skattefållan/aktiefållan, jag godkänner ( har inget val 🙂 ) SKV:s tolkning och beslut.
Eftersom resultat ökar med 101000 kr bör även bolagets balanserad vinst/förlust, konto 2091 i mitt fal, ändras.
Det var det är jag osäker på hur man skall bokföra.
Mvh
Bokföringsmässigt är det så att du debiterar konto 8920 Skatt pga ändrad beskattning och krediterar 2510 Skatteskuld.
Du bokför den ändrade skatten på 2023 och minskar därmed vinsten detta år. Så någon justering av förra årets resultat görs inte iom att 2022 är stängt.
Tack för svaret Annica !
Tror jag har förstått hur den ändrade skatten skall bokföras. Och att alla ändringar skall göras i 2023.
Däremot det ändrade resultatet på 101000 ?
Skulle du kunna ge exempel med konteringen?
Tack 🙂
Vad jag förstår är den ökade skatten en följd av att något inte bedömdes vara avdragsgillt i deklarationen. I så fall är ju intäkten/kostnaden redan bokförd i bolaget men skattekostnaden för 2022 för lågt beräknad i bokslutet.
Då är den enda posten som ska bokföras just den höjda skattekostnaden. Dvs så som jag skrev tidigare.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.