Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Bokföra arbetsgivaravgift från början till slut?

Hej,

 

Jag tror att jag har bokfört arbetsgivaravgifterna lite fel, i alla fall när det gäller själva inbetalningen till skattekontot, och hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut det.

 

Så här har jag bokfört själva utbetalningen av lön:

 

Bokföring av lön:

1930 Företagskonto Kredit

7210 Lön till tjänstemän Debet

7510 Arbetsgivaravgifter Debet

2730 Sociala avgifter och särskild lönseskatt Kredit

2710 Personalskatt Debet

 

Hur bokför jag utbetalningen till Skattekontot, och ska jag sedan bokföra ytterligare något mer?

 

 

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Sofia! 

Jag kikade på din verifikation och skatten på konto 2710 skriver du ligger i debet, den bör ligga i kredit precis som 2730 - sociala avgifter. Jag rekommenderar vårt användartips Bokföra lön till anställd - så gör du som hjälper dig hela vägen från bokföring av lön till bokföring av betalningen för skatt och arbetsgivaravgift.

Jag tänker att vi börjar där, vill du ha hjälp med rättning eller om du har följdfrågor så får du gärna återkomma! 🙂 
 

/My 

Hej!

 

Tack för svar. Förlåt min miss, jag har bokfört 2710 som Kredit. Jag läste igenom sidan på länken du bifogade, där har de använt 2731 istället för 2730 som jag har använt - måste jag ändra på detta eller går båda bra?

Det går bra att använda konto 2730 eftersom 2730 och 2731 ingår i samma kontogrupp. 

/My