Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Brf Båken
MEDLEM

Bokföra avgift för andrahandsuthyrning

Hej, 

 

Vi tar ut avgift för andrahandsuthyrning i vår BRF och jag undrar vad man bokför den mot för kostnadstyp? Är det en månadshyra eller är det annan typ av intäkt?

 

Denna intäkt ska sedan överföras till 2023 - den inkom dec 2022. Hur flyttar man över den? Är det samma som med hyrorna att man använder 2990? 

 

/Dzejna

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Låter rimligt med månadshyra och periodiseringen går via 2990.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Brf Båken
MEDLEM

A men toppen, då gör jag som jag gjort med de andra hyrorna som ska över till 2023. 

 

Tusen tack för hjälpen!
/Dzejna

Hej, 

 

fråga - vilken post(verifikation) ska jag periodisera givet att den betalades i december men avser 2023. Periodiserar man självaste utgiften (betalningen) eller periodiserar man den manuella verifikationen man lagt in för 2023? Eller periodiserar man båda? Den här intäkten är mindre än 5000kr, ska jag periodisera iaf givet att den sträcker sig över hela 2023 och är en intäkt eller spelar det ingen roll vad för typ av post det är så länge den är under 5000kr för att man ska slippa periodisera?  


Jag har också elkostnader som betalats i januari och februari 2023 men som gäller för november och december, jag har "bokat" tillbaka de till 2022 via 2990 men jag misstänker att dessa behöver periodiseras då de överstiger 5000kr. Vilken verifikation periodiserar man i det här fallet, självaste utgiftsposten, krediten mot 2990 som jag lagt in för 2022 eller debiten på 2990 som ligger för 2023? 

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar med "Periodiserar man självaste utgiften (betalningen) eller periodiserar man den manuella verifikationen man lagt in för 2023? Eller periodiserar man båda? " Jag tänker att jag förklarar hur man periodiserar intäkter och kostnader, så får du återkomma om hur du menar kring det. Jag rekommenderar dig att kolla in detta tipset som går igenom alla olika hanteringar av periodiseringar. Om vi tar förutbetalda intäkt, vilket det låter som att du pratar om, så bokför man först intbetalningen helt normalt och sedan gör man en manuell verifikation i 2022 samt en spegelvänd i 2023. Då ser de ut som följande:

 

2990 med beloppet i kredit

3XXX med beloppet i debet

 

I 2023 så gör man följande:

 

2990 med beloppet i debet

3XXX med beloppet i kredit

 

På så sätt får man intäkten i rätt år, dvs 2023. När det gäller din andra fråga kring elkostnader som betalats i 2023 men gäller för 2022 så beror det lite på om du fått fakturorna i 2022 eller om både betalningen och fakturorna kom i 2023. Om fakturan kom i 2022 och betalningen skedde i 2023 så är detta bara en normal leverantörsfaktura och då bokför du det mot 2440 kredit och lämpliga kostnadskonton i debet. I Visma eEkonomi så finns det en funktion där de automatiskt blir uppbokade som kundfordran respektive leverantörsskuld om man har fakturor med datum i föregående räkenskapsår när man matchar dem mot betalning i nästa år vilket du kan läsa om här

 

Vid de tillfällen som du har fakturor med datum i 2023 samt betalningen sker i 2023, men själva kostnaden tillhör 2022 så kallas dessa för upplupna kostnader. Då bokför man dessa som vanligt i 2023, men gör en manuell verifikation i 2022 och en spegelvänd verifikation i 2023 som följande:

 

1790 med beloppet i debet

5XXX (eller annat kostnadskonto) i kredit

 

i 2023 :

 

1790 med beloppet i kredit

5XXX med beloppet i debet

 

På så sätt får du kostnaden i rätt räkenskapsår. Så det är alltså kostnaden eller intäkten man periodiserar, betalningen av fakturorna blir alltid i det året som det faktiskt sker och skall inte periodiseras på något sätt. 

 

Hoppas detta hjälper dig framåt i dina funderingar, ha det fint!

Josefine

Brf Båken
MEDLEM

Hej, 

 

fråga - vilken post(verifikation) ska jag periodisera givet att den betalades i december men avser 2023. Periodiserar man självaste utgiften (betalningen) eller periodiserar man den manuella verifikationen man lagt in för 2023? Eller periodiserar man båda? Den här intäkten är mindre än 5000kr, ska jag periodisera iaf givet att den sträcker sig över hela 2023 och är en intäkt eller spelar det ingen roll vad för typ av post det är så länge den är under 5000kr för att man ska slippa periodisera?  


Jag har också elkostnader som betalats i januari och februari 2023 men som gäller för november och december, jag har "bokat" tillbaka de till 2022 via 2990 men jag misstänker att dessa behöver periodiseras då de överstiger 5000kr. Vilken verifikation periodiserar man i det här fallet, självaste utgiftsposten, krediten mot 2990 som jag lagt in för 2022 eller debiten på 2990 som ligger för 2023?