Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VictorB
UTFORSKARE

Bokföra avgift till FTI EL-kretsen EPR mfl

Hej!

 

Som säljare av varor har man producentansvar (EPR / Extended producer responsibility), vilket går att hantera genom att gå med i och rapportera till tex FTI för svenska förpackningar, El-kretsen för svenskt elektronikavfall eller andra EPR-organisationer ifall man säljer tex till Tyskland. Vilket bokföringskonto är lämpligt att använda?

 

Ett par förslag jag funderat på själv:

  • 4531 Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms (för EPR-organisation utanför EU)
  • 6560 Serviceavgifter till branschorganisationer
  • 6590 Övriga externa tjänster

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När jag läser om tex FTI så verkar det vara någon form av myndighet som hanterar tillsynen kring detta, så mitt förslag till bokföringskonto skulle vara tex 6950 Tillsynsavgifter myndigheter. Det går lika bra att använda konto 6590 också om du hellre vill det alternativt skapa ett eget konto inom 695X kontogruppen som du döper till något lite mer specifikt. 

 

Ha det fint!

Josefine

VictorB
UTFORSKARE

Tack för svar!
Nja, FTI är något som producenterna själva har skapat, för att kunna uppfylla kraven som myndigheterna ställer. Dvs, det är ingen myndighet (det är naturvårdsverket som står för den delen), utan för att alla producenter var och en själva ska slippa sätta upp återvinningsstationer osv så har dom gått samman o skapat FTI för att dela på jobbet.

Hej igen!


Ah okej, då missförstod jag när jag kikade på deras hemsida lite snabbt. Då kan du skapa ett specifikt underkonto om du skulle vilja inom 69XX kontogruppen, tex 6960 som du kallar något lämpligt tex Avgifter EPR organisationer eller liknande alternativt använda det konto som du föreslog 6590. 

 

Ha det fint!

Josefine