Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnnaP
UTFORSKARE

Nolla skatteskuld

Hej,

Jag har en "skatteskuld" på konto 2510 i bokföringen som inte existerar i verkligheten (härrör från ett bokföringsfel under 2018). Går det att nolla den i årets bokföring, så att jag slipper bära med mig den under åren? 
Vänligen

AnnaP

8 SVAR 8

Borde bara vara att boka bort mot 8920. Men se till att alla skatter är ordentligt avstämda. Kan ju ligga preliminärskatter och annat på detta konto också så att man har koll på det.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag tror att allt är i sin ordning. Skattekontot stämmer och alla skatter har betalats ordentligt. Felet härrör sig från 2018 och verkar inte påverka något annat än att det står som en skatteskuld i bokföringen.

Ska det vara
2510 D
8920 K

Tack än en gång för att du är snäll och hjälper till!
Anna

Tillägg: Skatterna är förstås inte enbart betalda, utan även avstämda korrekt. Jag har för säkerhets skull gått igenom alla poster nu och det ser  bra ut.

Bra! Helt korrekt!

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Stooort tack igen!! 🌷🌷🌷

 

KentIngmar
MEDLEM

Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig.
Ska avsluta ett räkenskapsår.
Innan jag gör det skulle jag vilja nolla kontot 2510 Skatteskulder som nu har en plussumma (en gammal felaktig rest) på sig som inte motsvarar verkligheten. Jag har inga Skatteskulder till Skatteverket och skulle vilja nolla detta konto så det är rätt i den ingående balansen inför nästa räkenskapsår.
Min fråga är då vilket motkonto som är lämpligt och som inte följer med i den ingående balansen inför nästa räkenskapsår. Skulle detta kunna vara ett bra alternativ för att få bort den felaktiga plussumman på 2510 Skatteskulder?
• Konto 2510 i kredit => 0,00
• Konto 8910 Årets skattekostnad i debet som får den felaktiga summan och som inte följer med i ingående balans till nästa räkenskapsår
Ha en bra dag,
Kent

Hej!

 

Tack för din fråga. Vilket motkonto som lämpar sig bäst beror helt på vad felaktiga beloppet gäller och vad beloppet är på. Som Lovisa skrivit tidigare i denna tråden så bör du se till att alla skatter är avstämda då det kan ligga tex preliminärskatter eller liknande som inte hanterats/bokförts fel. 

När du har kontrollerat och stämt av kontona, samt kanske hittat felet så kan du antingen bokföra det mot konto 8920 ( 8910 är för årets skatt och bör inte användas här ) eller mot något annat lämpligt motkonto om du hittar vad felet beror på. Om det gäller ett gammalt fel där den beräknade inkomstskatten diffade mot den slutliga skatten så går det utmärkt att använda sig av konto 8920. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine!
Tack för snabbt och tydligt svar.

Med vänlig hälsning,

Kent