Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kesch23
UTFORSKARE

Bokföra avsättning till direktpension som ej avdragsgill kostnad

Hej,

Jag har bokfört avsättningen till direktpension enligt den information jag har fått i historiska trådar i forumet, men har nu upptäckt att avsättningen inte verkar ha dragits av som en avdragsgill kostnad i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning.

Jag har använt följande konton för att bokföra avsättningen:

Kredit:1930 - Företagskonto

Debet: 1385 - Kapitalförsäkring

Debet: 7420 - Förändring av pensionsskuld

Kredit: 2230 - Övriga avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser

Nu upptäcker jag sent att konto 7420 inte verkar registreras i programmet som avdragsgill kostnad. Borde jag istället ha bokfört på 7421 för att pensionsavsättningen i deklarationsblankett INK2S ska ha redovisats i 4.3a som bokförda kostnader som inte ska dras av för skatt på årets resultat? Eller skulle jag har redovisat detta på annat sätt när jag nu gör avsättningen, då det är först vid utbetalningen av direktpension som vi ska betala särskild löneeskatt och kostnaden är avdragsgill?

2 SVAR 2
kesch23
UTFORSKARE

Jag vill tillägga att jag nu har ändrat bokföringen till konto 7421-Kapitalförsäkringslösning ägare (ej avdragsgill kostnad), men jag ser inte i i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning i fliken 'Skattemässiga justeringar' att detta konto ligger med bland kopplade konton för 'Bokförda kostnader som inte ska dras av' dvs redovisas i 4.3c i INK2S.

Hur kan jag koppla konto 7421 så det blir rätt redovisad för beräkning av skatt och deklarationsblanketterna?

Hej

Du har bokfört det helt korrekt som du har gjort innan. OM det sedan ligger på 7420 eller 7421 spelar ingen roll.

I visma deklaration och årsredovisning behöver du komplettera med den avsatta pensionen manuellt under Beräkna skatt och Underlag INK2 för att den särskilda löneskatten skall redovisa. I mitt exempel är avsättningen 5 000 kr.

Det kommer göra att de 5 000 kr kommer fyllas i under underlag för särskild löneskatt i ruta 1.4 i INK 2 blanketten.

Det kommer även komma med under obeskattade reserver i ruta 2.33 i INK2R samt under tillgångar i ruta 2.12.

/Joachim