Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalning i aktier

Hej,

Som betalning för ett arbete har vi fått hälften i pengar och den andra hälften aktier för det värdet. Det har alltså inte kommit in reda pengar. Ex fakturan var på 100 000kr. Vi fick betalt i pengar 50 000kr och ett aktiebrev på aktier värda 50 000kr. Hur bokför jag betalningarna av denna faktura?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om du tänker behålla aktierna som en långfristig placering bokför du dem på konto 1350 men om det är en "lageraktie" som du tänker sälja så snart som möjligt blir det på 1491. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur blir det då med momsen om man får betalt i aktier?

 

Moms är varken en kostnad eller en intäkt utan den skvalpar vid sidan om.

Du får betalt för en faktura, låt oss säga 100,- varav 20,- är moms.

 

I bokföringen vid betalningen blir det:

D1930:   50,-

D1350:   50,-

K1510: 100,-

 

Mvh Lena

Förutsätter att du har aktiebolag, om du ha en enskild firma så blir betalningen i aktier bokad som eget uttag då enskild firma inte kan/får äga aktier. 

Betalningen sker på två sätt, den ena i pengar, debet bankkonto och den andra i aktier, vilket då blir debitering av det konto som passar.  Jag antar att aktierna är i ett onoterat bolag. Där bör man tänka på att en eventuell förlust på dom aktierna ej är avdragsgill.

Betalsättet påverkar inte momsen. Utan i det här fallet så har du ju då haft en momspliktig omsättning, d.v.s kredit försäljning och utgående moms.