Hej,
Jag har en enskild firma som bedriver marknadsföring på sociala medier. Jag har utfört att uppdrag att marknadsföra ett bed and breakfast på mina sociala medier kanaler i utbyte med en hotellvistelse och middag.
Jag har läst att marknadsvärdet ska bokföras. Men hur ska det bokföras då företagskontot inte sak debiteras? Vilket konto ska debiteras? Och ska det bokföras som "Tjänster 0% trots att försäljningen är inom Sverige?
Tack på förhand!
Hej!
Tack för en spännande fråga som säkert kommer bli vanligare 🙂
Här skulle jag vilja be dig att du börjar med att vända dig till Skatteverket och hör med dem hur du ska redovisa detta. Fråga om det ska bokföras i den enskilda firman, redovisas direkt på din deklaration eller hur du ska göra för att det ska bli så korrekt som möjligt.
Jag hittade en del information på verksamt.se under rubriken Marknadsföring via influencers, bloggare eller gamers och även hos kompisarna på skatteverket.se under rubriken Influerare (influencer) och bloggare
men min rekommendation är helt klart att du ringer Skatteverket eller hör med din redovisningskonsult.
Om du vill få du väldigt gärna uppdatera din tråd sedan så kan du hjälpa någon annan forummedlem med liknande dilemma.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
Hej Tinna, tack för ditt svar. Skatteverket hänvisade till BFRN. Fick svar nedan av BFN. Jag tolkar det som jag ska bokföra Marknadsvärdet enligt följande:
Kredit 3048 - Försäljn tjänst EG momsfri
Debit 1930 - Företagskonto
Kredit 1930 - Företagskonto
Debit 2013 - Övriga egna uttag
Kan det stämma eller har jag missförstått?
Du skriver inte vilket regelverk du tillämpar när du upprättar ditt årsbokslut, men jag utgår från att det är Bokföringsnämndens allmänna råd (BFNAR 2017:3) om årsbokslut. I det allmänna rådet regleras uttag i punkterna 5.33-5.35, se nedan. Motposten till uttaget är eget kapital, se punkt 14.5, länk till vägledningen bifogas. I vägledningen till det allmänna rådet finns även ett exempel du kan ta del av, se exempel 5 l (det avser uttag av en vara, så exemplet kanske inte relevant i alla delar eftersom ditt företag inte haft någon utgift för tjänsten). Uttaget (inkomsten) redovisas exklusive moms.
Uttaget ska redovisas som inkomst och minskning av eget kapital. Under eget kapital redovisas uttaget till marknadsvärdet. Inkomsten redovisas till marknadsvärdet minskat med den utgående mervärdesskatten.
Om du ska redovisa någon utgående mervärdesskatt och hur stor den utgående mervärdesskatten på uttaget är i så fall behöver du fråga Skatteverket, det kan BFN inte svar på.
Inkomsten redovisas som intäkt det år du gjort (gör) uttaget.
Hej och tack för mer info!
Vi ska kika mer på din fråga och återkommer i början av nästa vecka.
Tills dess önskar jag dig en fin helg!
/Tinne
Hej
Utan att vara en skatteexpert ger jag min syn på din fråga. Verksamts anvisningar säger att:
1. Marknadsvärdet ska beskattas i din EF
2. Om det finns en motprestation ska utgående moms redovisas
Så vitt jag förstår så ska marknadsvärdet då bokföras:
Kredit 3042 (intäkt till beskattning)
Kredit 2621 (utgående moms 12%)
Debet 2013 (ingen betalning erläggs)
Jag utgår från att middagen inte innehåller alkohol.
Observera att ovanstående bara gäller om du utnyttjar erbjudandet.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.