Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thonil
MEDLEM

Bokföra debitering preliminär skatt

 

I forumet har det ställts frågor om kontering avseende Debitering Skatt från skattekonto till skatteverket.

Följande varianter har redovisats

 

Konto

Debet

Kredit

1630 - Skattekonto 

 

X

2518 - Betald F-skatt 

X



 

Samt

 

Konto

Debet

Kredit

1630 - Skattekonto 

 

X

2510 - Skatteskuld 

X



 

Det förstnämnda förslaget, d.v.s. 2518, är det alternativ som förekommer flest gånger i såväl Visma eEkonomi forum som på Internet för övrig.

Men, om man försöker bokföra ”Debitering preliminär skatt” i Visma eEkonomi och väljer Bokföringshändelse ”Debitering Preliminär skatt” så finns får man automatiskt Konto 2510 som enda alternativ.   

Det blir lite förvillande för en Bokföringsamatör om förslagen från Vismas företrädare inte överensstämmer med funktionen i bokföringsprogrammet.

Ska jag strunta i alla förslag avseende Konto 2518 och använda det förvalda alternativet, d.v.s. 2510?

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Visma eEkonomi är uppbyggt så att vara så generellt som möjligt så att det passar de flesta. Därför så går det alternativet mot konto 2510 som är gruppkontot medan 2518 är ett mer specifikt underkonto, så att det skall funka till så många användare som möjligt. Så båda alternativen är korrekta, och det är mer upp till dig vad du vill göra. Många föredrar att bokföra både f-skatt samt beräknad inkomstskatt mot 2510 för att samla allt på ett konto, medan vissa använder 2518 för f-skatten och 2510/2512 till den beräknade inkomstskatten för att kunna ha en bättre överblick i sin balansrapport. 

 

Så det är en smaksak hur du vill göra, antingen välja 2518 eller det förvalda alternativet 2510 i bokföringsförslaget. Ingen är mer korrekt eller mer felaktig utan båda valen funkar fint. 

Ha det bra!

 

Josefine

Tack så mycket. Jag kommer nog använda 2510 då mitt företag är ett enmansföretag med mig själv som anställd.
Därför bör det inte vara så svårt att håll ordning på skattetransaktionerna.

 

Thonil

entangly
UTFORSKARE

Hej!

Jag tycker inte riktigt den ursprungliga frågan besvaras.

 

Vid matchning av skattekontohändelser med hjälp av bokföringsförslaget "Debiterad preliminär skatt" så föreslås automatiskt konto 2510. Denna kontorad kan förvisso ändras till 2518 manuellt vid matchning.

 

Men! För att slippa göra detta ändring manuellt varje gång så vill man ju istället redigera bokföringsförslaget. Men se, det går inte för det är en ej redigerbar standardpost. Varför låsa denna standardpost för redigering om det, som ni säger, är en smaksak vilket konto man vill använda, 2510 eller 2518? Låt även standardposter vara redigerbara. Det kommer bara leda till att fel lätt begås om en ny kopia av bokföringsförslaget med konto 2518 skapas.

 

EDIT: Kom på en sorts lösning själv.

1. Skapa en kopia av bokföringsförslaget med samma namn och ändra till önskat konto 2518.

2. Dekativera sedan orginalet så förhindras förväxling....

Hej

Anledningen til att systemets förinställda bokföringsförslag är låst till 2510 är för att preliminärksatten skall bokföras om mot 2510 i bokslutet. Så det är helt enkelt för att förenkla för de användare som inte är så insatta i själva bokslutsarbetat men ändå vill göra så mycket som möjligt på egen hand. 

Att fördela skatten mellan olika konton under åtet skapar ju en bättre överblick över vad man betalt in för skatter. Det är dock inte ett krav att göra denna fördelning. 

Lösningen du kom på själv är den lösning jag själv brukar rekommendera för de som vill ha ett bokföringsförslag för preliminärskatt som bokförs mot ett annat konto som 2518 t ex.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim