Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

aj____6
MEDLEM

Bokföra delbetalning kundfaktura

Har delbetalning på kundfaktura i bokföringsunderlaget har differensen bokf på konto 3960 och försvunnit från kundfordringar Hur jgår jag tillväga .Bkföringsunderlaget är registrerat

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Du får bevaka manuellt att kunden betalar resten, men du verkar ha gjort fel vid betalningsregistreringen så diffen hamnade som kursdifferens. Bokför manuellt debet 1515 Ej reskontraförda kundfordringar kredit 3960 och när restbeloppet kommer bokför du det kredit 1515.

Lycka till!
AnnicaL
CHAMPION

Du får bevaka manuellt att kunden betalar resten, men du verkar ha gjort fel vid betalningsregistreringen så diffen hamnade som kursdifferens. Bokför manuellt debet 1515 Ej reskontraförda kundfordringar kredit 3960 och när restbeloppet kommer bokför du det kredit 1515.

Lycka till!
Jonima
MEDLEM

Tror precis som ovanstående att du gjort ngt fel vid delinbetalningen
Manuell kontroll är enda lösningen. tyvärr. 
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej aj,

Att det blev uppbokat på 3960 tror jag kommer från att du kan ha ändrat i fältet belopp, kr när du skapade delbetalningen. Då hanterar programmet det som en kursdifferens och bokar resterande belopp mot 3960. Som jag förstår dig så är allt journalfört och då har du egentligen 2 val. Antingen gör du som Annica skriver dvs. hanterar det manuellt eller så får du skapa en kreditfaktura för att vända debetfakturan och till sist en ny debetfaktura där du gör delbetalningen. 

/Kristina