Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JgbPtl
MEDLEM

Bokföra ej avdragsgill gåva inköpt från annat EU-land

Hej,

Jag har betalat en del av en gemensam gåva till en person boende i ett annat EU-land. Den är inte kopplat till någon affär och kommer inte leda till någon affär men är ett tack för ett gott samarbete. Gåvan är också värd mer än 300 SEK så med andra ord är den inte avdragsgill, vilket är helt ok. Den har betalats till ett företag i ett annat EU-land som fakturerat mig utan moms eftersom jag har ett giltigt VAT-nr. Hur i all världen bokför jag detta i eEkonomi? Speciellt med tanke på att den moms de inte fakturerat mig inte är avdragsgill för mig?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Min tanke är att du ska bokföra omvänd utgående moms "som vanligt", men boka den omvända ingående momsens belopp som ej avdragsgill kostnad precis som själva gåvan. 

Tack för svar! Jag tänkte använda konto 6994 Lämnade bidrag och gåvor, ej avdragsgilla, (som man verkar få lägga upp själv i eEkonomi) men blir då tveksam till om det kommer att dyka upp på korrekt sätt i momsredovisningen. Måste jag inte då också sätta momskod 20 (Inköp av varor från annat EG-land 25%) på det?

Hej JgbPtl,

Måste erkänna att jag inte känner mig riktigt med på hur detta ska bokföras. Rekommenderar att du slår en signal till din redovisningsbyrå eller om @AnnicaL har möjlighet att hjälpa dig kanske? 

/Tinna

  

6995 är inget normalt BAS-konto, det är nog därför det inte finns med i eEkonomi, men det är klart att du kan lägga upp det själv. Du kan lägga in momskoden på den verifikation du gör även om den inte läggs upp direkt på själva kontot. Om du kommer att behöva använda kontot till samma typ av gåvor fler gånger kan det vara idé att lägga in momskoden på kontot.