Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Olof82
MEDLEM

Bokföra erhållen gåva av värdepapper

Hej!

 

Jag är kassör i en förening och vi har fått en donation i form av aktier och fonder.

 

Jag antar att det är anskaffningsvärdet som ska bokföras men jag är lite osäker på vilket konto jag ska  bokför det mot. Jag tänker att debet blir långfristiga värdepapper (1520) men är osäker vilket konto jag ska kreditera det mot. Om jag bokför det mot erhållna gåvor och donationer (3993) så hamnar det i min resultaträkning som en inkomstpost, så som om det vore en kontant gåva. Det kanske är korrekt, men värdepapper känns inte helt rätt där. Vi har även fått en donation av kontanter vilket jag bokfört mot 3993, och det känns mer rätt. Har någon något tips angående mottagen gåva av donation och aktier?

 

Tack på förhand.

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Konto 3993 är helt rätt konto. Det rknas dock som en ej avdragsgill intäkt och skall dras bort från resultatet när man deklarerar/ gör sin årsredovisning.

/Joachim

Stort tack! Gäller det allt under 3993? Vi har mottagit en gåva av kontanter också, som jag bokfört mot samma konto.

 

Visma SPCS exkluderar det inte från resultatet i den genererade rapporten vad jag kan se, men jag kan självklart göra det manuellt.

Hej

Då det kan variera beroende på vad det är för gåv och från vem så bör ni nog kontrollera med skatteverket vad som gäller för att få ett exakt svar.

Avdraget gör man manuellt i deklarationen eller i de olika bokslutsblanketter man fyller i innan det skickas in till bolagsverket.

/Joachim

En sak till som påverkar är ju om ni är en ideell skattefri förening eller är skattepliktig.. Är ni skattebefriade så blir det ingen skatt oavsett...

Hej och tack för svar och input!

Vi har tidigare trott att vi är en ideell förening men då det finns vissa regler för vilka som får vara medlemmar så är vi troligtvis inte det. Skatteverket har ett frågeformulär om ideella föreningar och den passerar vi tyvärr inte :). Vi har också betalat skatt, om än väldigt lite, tidigare år. Men det är för att jag fyllt i att vi haft en vinst, så jag gissar att skatteverket inte gjort någon djupare analys.

 

En annan sak som dykt upp är att en av aktierna som vi fått i gåva har ett anskaffningsvärde på 0 kronor enligt banken, och då givare haft aktierna väldigt länge kan denne inte ta reda på faktiskt anskaffningsvärde. Brukar man då bokföra just 0, eller använder man ett schablonvärde precis såsom vid försäljning? Schablonvärdet skulle då vara 20% av dagsvärdet då gåvan genomfördes, antar jag. Skattemässigt spelar det ju ingen roll förrän vid försäljning, men det gör skillnad i balansräkningen. Och rätt ska vara rätt!

Bra fråga och svår att hitta svar på. Bifogar en länk som gäller ideella föreningar vilket ni då, kanske, inte är men ändå en förening. Så det är ju ett alternativ.  https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324965.html

Där skriver man iaf att gåvor som föreningar får skall tas upp till nettoförsäljningsvärdet/marknadsvärdet vid tidpunkten för gåvan. Verkar som om det gäller oavsett vad det är för slags gåva även om värdepapper inte nämns. 

Ni kanske bör försöka fastställa vad ni är för slags förening och sedan ta det därifrån. Viktigt med tanke på skattefrihet eller ej.... Lycka till!