Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

maggot
MEDLEM

Bokföra ett gammalt skattefritt stipendium

Hej
Hur skall jag bokföra ett skattefritt stipendium som borde bokförts 2020 men som glömdes bort att föras in. Detta för att det var ett stipendium som gavs till mig som privatperson men som sattes in på mitt företagskonto. Detta var innan jag skaffade programmet Visma eekonomi så jag kan inte gå tillbaka i programmet till det året. Nu vill jag ändå att det ska bli rätt och stämma med saldot på kontoutdraget.

Hur gör jag?

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Vad har du för företagsform? Om det är en EF bokför du som egen insättning kto 2018. Om det är ett AB får det bli mot konto 2893 om du inte ska göra ett aktieägartillskott av det. 

Jag har enskild firma. Fungerar det att bokföra det på detta år tre år försent?

Hej

Om saldot mot banken inte stämmer så bör du lägga in detta i bokföringen. Frågan är bara om du behöver lägga in det i rätt år eftersom deklarationerna för de tidigare åren inte stämmer helt. Resultatet påverkas inte med tillgångar och eget kapital påverkas. Så du bör nog börja med att kontrollera med skatteverket om det skall in i rätt år och att du sedan får lämna in nya deklarationer för de tidigare åren eller om du kan lägga in detta som en justering nu i 2023.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

maggot
MEDLEM

Ok tack för svar!  Då hör jag av mig till dem.

Ha det fint!

/Mag