Hej
Jag undrar över vidarefakturering (heter det så)?
Jag arbetar som konsult åt en kund, vill nu ta in en underkonsult som gör del av jobbet åt mig. Hur bokför jag detta sedan? Underkonsulten fakturerar mig, och jag vill lägga på den kostnaden på fakturan som jag sedan skickar till kunden. Hur blir det med momsen?
Tacksam för svar.
Hej Magnus,
Jag hittade en del information om detta och om vi börjar med kostnaden/fakturan som du får från underkonsulten så skriver Redovisa rätt följande om bokföringen:
Företagets utgifter för köpta tjänster (underkonsulter) eller köpta arbeten (underentreprenader, legoarbeten) - från andra företag eller enskilda personer vilka inte är anställda i företaget - redovisas i kontoklass 46 om utgifterna, direkt eller indirekt, avser företagets tillverkning eller tjänsteproduktion.
Jag hittade också tråden Bokföra faktura från underkonsult som visar bokföringen mer exakt.
Du skriver också om vidarefakturering, rimligt tycker jag. Tolkar det också som att detta ska bokföras som en vidarefakturering eftersom vidarefakturering innebär att du köper en vara eller tjänst (du är betalningsansvarig) som du sedan ska få ersättning för från kunden. I dagarna så besvarade jag lite frågor om momsen kring detta, svaren finns i tråden Moms vidarefakturering.
Jag hoppas att detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
Trevlig helg!
/My
Hej
Stort tack för svar. Jag är väldigt grön på att sköta allt med bokföringen själv 🙂 Därför är det nog så att jag krånglar till det i onödan. Egentligen är det väl så att jag helt enkelt betalar fakturan från min underkonsult och sedan fakturerar jag slutkunden med eventuellt påslag för min tid i projektet. Momsen på fakturan från underkonsulten drar jag sedan av.
Exempel
Jag får en faktura 1000 x1,25 = 1250:-
Jag fakturerar slutkunden 1000 x1,25 = 1250:-
Jag drar av momsen 250 kr och detta blir ett nollsummespel.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.