Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra faktura med enbart moms

Hej, har fått en momsfaktura på en försäkringsskada. Skall bara dra av för ingående moms. Hur konterar jag? Försäkringsbolaget betalar skadan och jag får momsen.
Ingrid

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

13 SVAR 13
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om det bara är avdragsgill ingående moms på fakturan så bokför du den enligt följande:
2440 Kredit
2641 Debet
Fd medlem
Inte tillämpbar

Blir det rätt momsrapport? Skall det inte finns egen kodning i Visma enbart för manuell moms?

det blir rätt, "momsrapporten" gör ingen koll vad som köpts in "netto" då det inte är samma moms på alla inköp

 

Pacsac
CHAMPION

på leverantörsfakturan i eEkonomi;

totalbelopp 100.- (t.ex.)
varav moms 100.-

så är det klart
Mikael51
UTFORSKARE

Och hur blir det med självrisk? På min faktura står det:

Självrisk                                 1 645 kr

Underlag för ber. Moms        4 701 kr

Avgår summan                    -4 701 kr

Totalt netto                           1 645 kr

Moms (ber på 4 701 kr)       1 175 kr

Att betala                              2 820 kr

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Då blir det

2440 2 820,-

2641 1 175,- (varav moms)

5613 1 645,- eller om du vill ha annat konto för självrisk

//Tina

Hej @Caroline30 

 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Vår rekommendation är att detta hanteras enligt vårt användartips Fakturera enbart moms (till exempel försäkringsärenden). Titta gärna på den tråden så hoppas jag att den kan hjälpa dig. 

 

Ha en fortsatt fin dag

//Tinna

Tobbe50
NY MEDLEM

Hej,

 

Första gången jag ställer en fråga på forumet, hoppas den blir begriplig.

Var på Ryds bilglas och fick stenskott lagat på leasingbilen på företaget. De meddelade att försäkringsbolaget står för kostnaden men när fakturan kom var momsen debiterad på företaget enligt deras regler. Jag undrar hur jag gåt tillväga att bokföra detta i eekonomi?

 

Fakturan är på 170kr (vilket alltså är momsen)

Underlaget för att beräkna moms 25% står att det är 680kr netto

 

När jag registrerar i eekonomi så lägger jag naturligtvis 170kr moms, men om jag först gör 680kr debit 5613 (kostnader för rep av bil) och även 680kr kredit på samma konto så står att summan kan ej vara 0 i totalbeloppsrutan och kan inte bokföra därför. Tänker jag fel, eller hur skall jag tänka?

du anger fakturabelopp 170.- och momsbelopp 170.-

Inget annat

 

Nej alltså på fakturan står, Nettobelopp 0kr, moms 170kr. Momsen är beräknad på kostnad 680kr men den summan behöver vi inte betala då försäkringsbolaget har tagit den kostnaden.

 

Jag behöver alltså bokföra 170kr moms och 0 nettobelopp (som en konsekvens av 680kr debit och kredit gissningsvis på konto 5613

Hej Tobbe50!

Jag slår ihop din fråga med tråden Bokföra faktura med enbart moms och även i den har @Pacsac varit bussig och delat med sig av lösningen.  

 

Ha en fin dag

/Tinna

Du skall betala 170.- (Totalbelopp) och hela beloppet är moms, konto 2641

Caroline30
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

 

Jag har en fråga i samma ämne men där min kund (utan att prata med mig först) ställt ut en faktura till ett försäkringsbolag på 25 000 kr. Försäkringsbolaget har i sin tur betalat in 20 000 kr och hänvisar till att kunden skall betala återstående 5 000 kr (momsen). Måste vi kreditera fakturan till försäkringsbolaget och göra en ny momsfri samt ställa ut en faktura till privatkunden på 5 000 kr moms eller kan vi bara be kunden slutbetala den fakturan som redan finns?

// Caroline