Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra felaktigt inbetalad kreditfaktura

Hej, vi har en kund som råkade betala en kreditfaktura så nu har vi betalat tillbaka kreditfakturan och en felbetalning till dem. Hur ska jag bokföra detta så att det blir rätt? Jag ska ju boka mot 1931 och kundfodringar (1510) men då kommer ju fortfarande kreditfakturan och felbetalningen ligga kvar på konto 1510, så min fråga är hur jag bokar bort det så det blir rätt i bokföringen?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är Visma Administration 1000
LW -60
UTFORSKARE

Fick du in pengar som var fel och betalade tillbaka dem omgående, kan du ta en genväg genom att inte bokföra alls. Det blir enklast så. Det går ju på ett ut inom några dagar.

Gick det ett tag mellan inbetalningen och utbetalningen, kan man tillfälligt lägga in pengarna man fått på ett skuldkonto, såsom 2890. Man bokar då:
D1931  x.xxx:-
K2890 -x.xxx:-

Vid utbetalningen bokar man likadant fast tvärt om K1931 och D2890. Då har summorna tagit ut varandra.

Utbetalningen på din kreditnota blir ju att pengar ut från banken är K1931. Det hela motbokas kundfordringarna D1510.

Lycka till, Lena

Du bör bokföra vad som hänt oavsett tidsrymd om du frågar mig. Har lärt mig på en väldigt väckande kurs att alla transaktioner skall bokföras för annars räknas det som ett brott... vilket säkert inte det här skulle bedömas som men har det hänt något på bankkontot så skall man bokföra. Fick även lära mig på den kursen att vi som redovisningsbyrå blir medskyldiga om vi inte bokför allt som hänt. Så efter den kursen blev OBS-kontot väldigt populärt... Lycka till!
Jonima
MEDLEM

Bokför på inbetalningsdagen mot konto 193x och 2420 (skulle jag använda) och motsatt på återbetalningsdag. Alla transaktioner på Ert kontoutdrag skall såklart bokföras.
Lena Ekonomi
MEDLEM


Om jag förstår rätt så ligger ff krediten i kundreskontran? Om ja och den ska ligga kvar så bokar du manuellt in och utbet. Då skulle jag använda 19xx och 1799 (obs konto) för då tar de ju ut varandra. Då kan du ju dessutom använda olika datum om du behöver. Om den inte ska ligga kvar så måste den bokas mot inbet/utbet/kvittning etc för att försvinna ur reskontran. Och då kanske en debet måste göras för att kunna kvitta dem?
Lena Ekonomi
MEDLEM


Rör inte 2440 eller 1510 med manuell bokföring. Dessa konton är till för reskontran ifall du jobbar så.