Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MonicaA
MEDLEM

Bokföra förmån - hur?

Har ej tillägget Lön utan endast Visma eEkonomi då det är ett enmansföretag (AB). Har nu köpt och betalt en sjukvårdsförsäkring i bolaget som betalades som en engångssumma. Summan är 100% avdragsgill samt ska förmånsbeskattas med 60%. Hur gör jag detta?

 

Än så länge har jag endast bokfört betalningen på 7621 - Sjuk- och hälsovård, avdragsgill (samt 1930 då).

Hur går jag vidare med förmånsbeskattningen? Försökt söka i forumet och googla men hittar inga konkreta svar.

 

Tacksam för hjälp!

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att svaret dröjt. I denna artikeln så kan du läsa om lite matnyttig info gällande detta. Om man väljer att inte löneväxla utan enbart hantera förmånen och dess ökning av arbetsgivaravgifter och skatt så bokför man upp förmånen mot två olika 73XX konton, då förmånen enbart ökar beskattningsunderlaget för avgifter och skatt och inte själva bruttolönen. Vanliga konton att använda är inom kontogruppen 738X eller 739X. Exempelvis hade du kunnat använda dig av 7390 Övriga kostnadsersättningar och förmåner med beloppet i debet och 7399 Motkontering förmåner med beloppet i kredit. De arbetsgivaravgifter och skatt som du kommer fram till bokförs mot de vanliga kontona som du använder till det, tex 2710 och 2731/7510. 

 

I denna artikeln så kan du läsa om olika sätt att löneväxla om man bestämmer sig för det. 

 

Ha en fin dag!

/ Josefine

Tack så jättemycket för ditt svar Josefine! Det gjorde mig mycket klokare och det känns som ett nettolöneavdrag kan vara ett bra alternativ i detta fall. Fråga är då, hur bokför jag detta? Tar för närvarande ut lön från företaget, lite olika varje månad beroende på vad andra jobbet ger i lön, men säg att bruttolönen för aktuell månad är 10 000kr och att fakturan på försäkringen är på 1000kr och 60% av detta ska förmånsbeskattas osv, hur görs detta? Hur räknar jag ut hur mycket som ska dras av från nettolönen? Är det 60% av 1000 kr (600kr) som dras av eller 30% av 600kr (180kr)? Och vilket konto bör jag bokföra denna summa på? Jag brukar följa denna guide när jag fixar med lönen: https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-lon-till-anstalld-sa-gor-du/ta-p/174914

 

Hej igen!

 

Ingen fara. Okej om man använder sig av nettolöneavdrag så kan man höja sin bruttolön med förmånsbeloppet, och sedan minskar man det med ett avdrag. I slutändan så blir det skattemässigt och avgiftmässigt samma sak som med att bara redovisa förmånen utan nettolöneavdrag, men man får en högre bruttolön vilket ofta kan vara fördelaktigt. Man redovisar alltså inte förmånen i någon annan ruta, utan den höjer rutan för bruttolönen i arbetsgivardeklarationen.

 

Så säg att du har en bruttolön normalt sätt på 10 000 kr och förmånen skall vara 600 ( 60% av sjukvårdsförsäkringen ). Då blir din nya bruttolön 10 600 kr och du beräknar både skatt och avgifter på det beloppet. Sedan bokför du själva avdraget i kredit mot ett 73XX konto, tex 7388 Anställdas ersättning för erhållna förmåner. I exemplet nedan har jag antagit 25% skatt och 31,42% avgift. Nettolönen blir 10 600 - avdraget -skatt.

 

19XX 7 350 i kredit

2710 2 650 i kredit

2731 3 330 i kredit

72XX 10 600 i debet

7388 600 i kredit

7510 3 330 i debet

 

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha en fin helg!

/ Josefine

Superstort tack för ditt svar Josefine och för att du tog dig tid! Nu vet jag precis hur jag ska göra!