Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra förmånsvärde bil i enskild firma

 

När jag bokför förmånsvärde på min förmånsbil i Visma enskild firma

så hamnar det som en inkomst vilket är rätt, men varför hamnar den som ett

uttag i balansrapporten?detta minskar ju det egna kapitalet med motsvarande summa, 

blir detta verkligen rätt då det inte är tagit ut / flyttat några pengar? i min värld är det en beskattningsbar

inkomst inget mer, eller? för annars blir ju det egna kapitalet negativt vid bokslutet? har jag missat nåt eller

är det så här det ska vara?

 

 

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Är det du som har förmånsbilen? 

Om du som ägare till den enskilda firman har en förmånsbil så ska förmånen inte bokas löpande. Det är en post som du ska ta upp i deklarationen eftersom du inte redovisar lön och sociala avgifter på dig själv var månad. Det ska bara göras om du betalar lön till anställd.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

exakt, jag står på bilen, och jag tar upp förmånsvärdet en gång per år i samband med

bokslutet, fyller i det i mitt Visma enskild firma under fliken bilförmån.  Men frågan är ju varför 

i balansrapporten så dyker summan av förmånsvärdet upp som inkomst vilket är rätt men sen kommer

samma summa upp som uttag vilket minskar eget kapital i bolaget, kan ju inte vara rätt?

Du ska nog inte redovisa det på något annat ställe än i din deklaration. Nu kan inte jag Visma enskild firma, men som jag ser det så är det ingenting som du ska bokföra.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Finns det nån moderator / nån på visma som vet svaret på min fråga så skulle jag vara väldigt tacksam 🙂

Hej Danne!

Här i forumet har vi dessvärre ingen möjlighet att svara på frågor rörande programmet Visma Enskild Firma men här kan du skapa ett supportärende till våra kollegor på supporten som gärna hjälper dig.

 

/Tinna