Hej!
Jag är lite osäker på hur en den här ersättningen från ett försäkringsbolag ska konteras rätt.
Ett leasat släp blev totalförstört och löstes in av företagets försäkringsbolag. Enligt försäkringsbolaget så värderades släpet till 150.000 kr + moms. Enligt den skriftliga skadeersättningen från försäkringsbolaget till leasingbolaget så står det att ersättningen blev 150.000 kr och på det beloppet drogs självrisken av med 5.200 kr. Ersättningen blev då 144.800 kr som betalades ut till leasingföretaget, som i sin tur drog av restskulden på det leasade släpet, totalt 43160,18 kr inkl. moms . Därefter skickade leasingföretaget ut en kreditfaktura på överskottet från försäkringsersättningen, 101.639,82 kr plus moms, totalt 127.049,78 kr till leasingtagarens bolag. På den kreditfakturan står det uppställt på följande sätt:
Överskott vid inlösen -101.639,82 kr
Momsbelopp -25.409,96 kr
Delbetald - 127.049,78 kr
Totalt att betala 0,00 kr
Därefter betalade leasingbolaget ut 127.049,78 kr till leasingtagaren.
Vad jag förstått så brukar det i normala fall inte vara moms på försäkringsersättningar.
Hur ska jag kontera det här på rätt sätt?
mvh
Kristina R 🙂
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det stämmer att det inte är någon moms på försäkringsersättningar. I detta fallet så har dock själva försäkringsersättningen betalats ut till leasingföretaget som står som ägare av släpet.
Summan ni har fått utbetald är då inte en försäkringsersättning utan en utbetalning av överskottet av själva leasingkontraktet.
Den utbetalda summan bokförs som en återbetalning av tidigare erlagda leasingavgifter och den momsen skall då återföras. Svaret är att ni bokför den återbetalda summan mot det konto ni använt när ni betalt in månadskostnaden för leasingen och momsen skall då också redovisas.
193X Debet 127 049,78
56XX Kredit 101 639,82
2641 Kredit 25 409,96
Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim
Hej Joachim!
Nu förstår jag hur det ligger till. hängde upp mig på försäkringsersättningen istället för att tolka det som överskott. Tack för bollningen.
Ha en bra du med!
Kristina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.