Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra försäljning av egenuppfödd häst

Jag har nyligen sålt ett föl, en egen uppfödning. Han såldes bara några veckor gammal så jag har inte "gjort något med honom" i bokföringen alls ännu. Annars har jag förstått det som att föl som ska säljas ska tas upp som lagertillgång(?).

 

Hur bokför jag försäljningen? På vilket konto och måste jag låta honom mellanlanda som lagertillgång?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Vad jag kan hitta så måste man bokföra upp fölet som lagertillgång först innan man bokför upp försäljningen, även om fölet bara var några veckor gammal. Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket kring om du verkligen behöver göra det steget eller inte, men om du inte gör det så kommer du inte heller kunna avgöra om fölet såldes med vinst eller inte. Du kan läsa mer om rekommendationerna kring värdering av lager gällande hästar här: Riksskatteverkets rekommendationer om värdering av lager av hästar

 

Hur du bokför försäljningen sedan gör du som du brukar, dvs mot ditt vanliga intäktskonto. Om du behöver hjälp med hur du mer konkret bokför upp något i ditt bokföringsprogram så är det bara att återkomma, så skickar jag dig till någon som kan svara kring det. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tina__43
UTFORSKARE

Hej,

 

Såg detta gamla inlägget, min fundering är fölet som ska säljas vidare ska man lägga som lager, vad ska lagervärdet bestå av, är det allting som fölet kostat, bokningsavgift, levande föl, veterinärkostnader eller hur ska jag beräkna för lagervärde på den?

 

Då ska den ligga mot 1410 i debet ocn mot lagerförändring konto 4990, och när den säljs då ska lagret krediterars men hur gör man sedan vilka konton används vid försäljning?

 

Vänligen Tina