Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Friddeman
UTFORSKARE

Bokföra förskott Kina

Hej!

 

Ja vill bara kolla så att jag gör rätt med min förskotts bokföring.

 

1. När jag skall bokföra faktura skulden

 

K2440 Leverantörsskulder

D1480 Förskott för varor och tjänster

 

2. Inbetalning av leverantörsskuld

 

D2440 Leverantörsskulder

K1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto

 

3. När jag mottagit varorna

 

K1480 Förskott för varor och tjänster

D4511 Inköp av varor (Leverantör i övriga världen)

 

Undrar även hur & när jag bokför momsen på detta? Jag brukar ha DAP incoterm.

Skall jag bokföra fiktiva momsen utifrån originalfaktura , eller skall jag vänta och se om det kommer en tull faktura? 

 

Och hur går jag tillväga ifall leverantören har skrivit ner värdet på tulldeklarationen emot va det är på fakturan? Skall ja bokföra moms utefter faktura summan då?

 

Tack på förhand

 

Mvh Tony

9 SVAR 9
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag tycker detta ser rimligt ut, gällande själva bokföringsförslagen. När det gäller import så utgår du från det värdet som du fått antingen från tullfakturan, alternativt så kan man logga in på Tullverket med sitt TullID och hitta det korrekta värdet. Det är detta värde du skall redovisa till Skatteverket som import samt importmoms, och du får även ut vilket datum du som tidigast kan redovisa detta från Tullverket. Man utgår aldrig från det man betalade vid köpet, så det spelar ingen roll för dig om leverantören skrivit ner värdet på tulldeklarationen jämfört med fakturan utan du utgår från statistiska tullvärdet. 

 

Så just när du skall redovisa importmomsen är tyvärr svårt att svara på, men det skall du kunna ta reda på när du fått varorna och fått tullinformationen. Här finns mer information kring förskottsbetalningar som kanske kan hjälpa dig på vägen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej tack för ditt svar.

 

Men den "fiktiva momsen" skall jag bokför enligt fakturan för godset eller skall den också va enligt statiska värdet?

 

Jag skriver lite kortfattat nedan  om en aktuell betalning så kan du kolla om jag förstått rätt.

 

Säg att jag köper en vara i från Kina som kostar 3231.32 sek inklusive frakt via förskottsbetalning.

 

1. När jag skall bokföra faktura skulden

 

K2440 Leverantörsskulder 3231.32:-

D1480 Förskott för varor och tjänster 3231.32:-

 

2. Inbetalning av leverantörsskuld

 

D2440 Leverantörsskulder.  3231.32:-

K1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto 3231.32:-

 

3. När jag mottagit varorna

 

K1480 Förskott för varor och tjänster - 3231.32sek

D4511 Inköp av varor (Leverantör i övriga världen) - 3231.32 sek

 

4. Bokföra fiktiv moms (Skall denna föras in enligt faktura värdet eller statiska värdet?

Statiska värdet på blanketten är 191 usd = 2051,39 sek vid den valuta kursen)

 

K4549 Motkonto beskattningsunderlag import 3231.32 sek

D4545 Import av varor, 25 % moms 3231.32:-

D2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 807.83 sek

K2615 Utgående moms import av varor 25% 807.83 sek

 

5. Bokföra moms & tull faktura

( Fick faktura för införelsemoms , är denna baserad på statiska värdet?)

Står "tidigast datum för avdrag av införelsemoms 17/01/2023" vad menas med detta? Fakturan skall dock va betalad senad 2023-01-06 , så dom är lite sena med detta.

 

K2440 Leverantörsskulder (UPS) 256:-

D2641 Debiterad ingående moms 51.25:-

D5711 Tull- och speditionskostnader m.m 205:-

D3740 -  Öresutjämning 0.25 :-

 

Ser det rätt ut? Du får gärna ställa upp konteringen om det är något som blivit galet.

 

Ha en riktigt bra helg!

 

Mvh Tony

 

 

 

 

Hej igen!

 

Den fiktiva momsen, vilket vid inköp utanför EU är importmoms, skall alltid baseras på det statiska tullvärdet och aldrig inköpsvärdet. Därav är det svårt att svara när och hur du skall redovisa denna i detta fallet och det är bäst att du kontrollerar med Skatteverket hur du skall hantera det när du ännu inte vet/fått tullvärdet då varorna ännu inte kommit. 

 

Om du redan fått blanketten som visar det statistiska tullvärdet, som du skrivit i nr 4, så står det även där när du som tidigast får lov att redovisa köpet och importmomsen och du bör kunna utgå från det datumet till om du skall redovisa det i 2022 eller i 2023. Du skriver att det står tidigast datum för avdrag är 17/01/2023 vilket bör svara på din fråga om när du får redovisa importvärdet och importmomsen, men du kan som sagt dubbelkolla det med Skatteverket. Om du betalar fakturan innan datumet som du får redovisa importmomsen/införselsemomsen så får du bokföra steg 4 och steg 5 för sig, vilket du redan gjort enligt dina förslag. I övrigt så ser dina val av konton korrekta ut. Du skriver dock att du fick en faktura för införelsemomsen, menar du då att det står ett belopp på fraktfakturan med ordet införelsemoms som du måste betala? Då låter det som att du blivit hanterad som en privatperson, och missat att ange ditt VAT nummer till leverantören. Eller menar du bara att det står ordet där, men inget belopp för det? Lite oklart då du pratar om att du fått det statistiska värdet men även säger att de angett införelsemoms på din frakt och tullfaktura, så du får gärna förtydliga vad du menar med det. 

 

För att summera, dina kontoförslag ser korrekta ut förutsatt att du inte skall redovisa något importmoms och importvärde redan i 2022, utan att du skall göra det per 17/01/2023 som du angett står på din blankett/tulldeklaration. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej!

 

Okej detta va rörigt 😃

 

Jag bifogar några dokument så kanske det blir enklare att förstå.

 

Ska datumet finnas med på den första blanketten eller andra blanketten? På den står iaf statiska tullvärdet (Ruta 46) Men jag hittar inget datum för att tidigast få redovisa inköp & moms , eller är det samma som Taxebest dag som står längst upp till höger på blanketten?

 

Däremot på den tredje bifogade blanketten så står det "tidigaste datum för avdrag för införelsemoms : 17/01/23 .

 

Så punkt nr 5 kan jag alltså göra direkt som jag betalar Införelseavgift och kostnad för klareringsdokument som det står att fakturan avser .

 

Punkt 4 kan jag inte bokföra förrän 17/01/23 samt att jag bokför summan för statiska värdet här och inte enligt inköpspriset på fakturan som jag betalade?

 

Screenshot 2023-01-16 at 18.20.33.png

Screenshot 2023-01-16 at 18.20.44.png

Screenshot 2023-01-16 at 18.20.56.png

Tack på förhand.

Mvh Tony

 

Hej igen!

 

Datumet är ofta svårt att hitta på blanketterna, så det bästa är att logga in med ditt TullID på Tullverket för att hämta ut både statistiska värdet och vilket datum som importvärdet och importmomsen som tidigast kan redovisas. Taxebest. dag, dvs taxebestämmande dag är inte samma som datumet för att redovisa importen, utan är datumet Tullverket utgår ifrån gällande valutakursen samt tullsatser, vilket du kan läsa om här

 

Eftersom det står på din UPS faktura att datumet är som tidigast 17/01/2023 för avdrag införelsemoms så bör du kunna gå på det, men du kan som sagt dubbelkolla detta på Tullverket för att vara säker. Det statistiska värdet bör vara båda dina tulldeklarationer, dvs 191 plus 323 = 514. Det är dock lite konstigt, för enligt underlaget så verkar det statistiska värdet vara 47,80 USD totalt och därmed 514 kr men du säger att du köpt för 3 231.32 kr så det låter konstigt att det statistiska värdet är mindre än inköpsvärdet.  Jag rekommenderar dig att ta fram det statistiska tullvärdet från Tullverket i korrekt valuta, dvs svenska kronor så att du får klargjort vad som är det korrekta värdet. Punkt 5 är ju bara din bokföring av själva UPS fakturan med avgifterna så den kan du bokföra när du betalar den ja, inga problem. Punkt 4 görs per det datum som du hittar och du redovisar inte inköpsvärdet utan det statistiska tullvärdet som alltså är på ett annat belopp. Detta är för att det finns andra avgifter som räknas in och skall redovisas samt beräknas importmoms på. 

 

Ha det fint!

Josefine

Friddeman
UTFORSKARE

Hej igen!

 

Vill bara få klarhet om jag bokför mitt köp utanför EU rätt då det påstås av en annan att jag tar en "onödig väg" .

Hon säger att jag inte skall använda mig utav både konto 4511 & 4545 utan bara ett utav det? Dock har 4511 ingen momskod men det har 4545 i visma.

 

Säg att jag köper en sak i Kina för 10 000 :- inklusive frakt med villkor DAP.

 

1. När jag skall bokföra faktura skulden (Leverantörsfaktura) - Sätter upp detta som en leverantörsfaktura i Visma.

 

K2440 Leverantörsskulder 10 000:-

D1480 Förskott för varor och tjänster 10 000:-

 

2. Inbetalning av leverantörsskuld ( Matchar bankhändelse )

 

D2440 Leverantörsskulder.  10 000:-

K1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto 10 000:-

K1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto 800:- 

D6570 Bankkostnader 800:-

 

3. När jag mottagit varorna (Separat verifikation)

 

K1480 Förskott för varor och tjänster - 10 000sek

D4511 Inköp av varor (Leverantör i övriga världen) INGEN MOMSKOD - 10 000 sek

 

4. Bokföra fiktiv moms (Enligt statiska värdet på tulldeklarationen)  (Separat verifikation - brukar bokföra denna i slutet av månaden då alla momsrapporter kommit in - dock är denna uppställning enbart för detta exemplet)

 

K4549 Motkonto beskattningsunderlag import 10 000 sek INGEN MOMSKOD

D4545 Import av varor, 25 % moms 10 000:- MOMSKOD 50

D2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 2500 sek

K2615 Utgående moms import av varor 25% 2500 sek

 

5. Bokföra moms & tull faktura

 

K2440 Leverantörsskulder (UPS) 450:-

D2641 Debiterad ingående moms 90:-

D5711 Tull- och speditionskostnader m.m 205:-

D3740 -  Öresutjämning 0.25 :-

 

Under punkt 3 , skulle jag kunna sätta ett annat konto istället för 4511 Debet där? , tex konto D 5960 varuprover om jag vill ha varan liggandes på det kontot istället för 4511, eller måste detta göras i ett senare skede?

 

Punkt 4 brukar jag vänta med tills slutet av månaden så att jag kan bokföra fiktiv moms för alla sändningar utifrån EU iställer för att bokföra en och en.

 

Ifall inte denna kontering funkar så vore jag tacksam om du kunde ge förslag på en som är korrekt.

 

Tack på förhand

 

 

 

 

 

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Dina konteringsförslag ser helt korrekta ut. 

När det gäller dina följdfrågor så skulle jag säga så här.

Punkt 3 :  Du kan använda t ex 5960 om du hellre vill lägga det på ett specifikt konto som motsvarar vad inköpet avser. Viktigt att du ser till att eventuella momskoder tas bort när du bokför upp detta i så fall.

 

Punkt 4 : Ser inte några problem med att du lägger ihop alla inköpen och redovisar importmomsen i slutet av månaden så länge du är noga med att göra det i rätt momsperiod. I Vissa fall får man importmomsen redovisas på sin frakt/tull faktura från speditören. I de fallen bör du redovisa momsen i samband med betalningen av speditionsfakturan.

Ha en fin dag
Joachim

Hej Joachim ,

 

tack för snabbt svar!

 

Med vänliga hälsningar Tony

 

Okej men om jag väljer 5960 (Utan momskod) istället för 4511 (utan momskod) under punkt 3 , så kan jag ändå göra samma uppställning som jag har under punkt 4 va ?

 

Jag har bara momsinbetalning 1ggr per år så borde ej vara någon fara med momsperioden. Iallafall så bokför ja momsen 1 gång per månad för att inte glömma av den.

 

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att uppställningen under punkt 4 inte påverkas av vilket konto du väljer av 5960 eller 4511 så den gör du precis som du skrivit tidigare.
Låter som ett bra upplägg att göra det månadsvis. Tänk på att vara nogrann med det som sker runt årsskiftet så du får med momsrapporteringen för inköpen i rätt år.

Önskar dig en fortsatt fin kväll.
Joachim