Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra helikopterkostnader (inköp av tjänst)

Vi har köpt in helikoptertjänster och jag har för att skilja ut det från övriga kostnader skapat ett konto för just helikoptertjänster. Det blir dock "problem" eftersom viss del är 6 % moms (persontransport) medan andra delen är 25 % moms.
Ska jag skapa två konton (ett för 6 % och ett för 25 % moms)? eller kan jag lösa det på annat sätt?
Vilka momsrapportkod ska användas för resp konto i så fall?

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Eftersom det är ett inköp rör det sig om INGÅENDE moms och hela det angivna momsbeloppet är avdragsgillt (mig veterligen)

Då hamnar all koms på 2641 - ingående moms

Sen av ren kuriosa - varför är det inte 6% moms på hela fakturan?

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

De har på leverantörsfakturorna angett persontransporterna med 6 % moms och lyft och garantitid bl.a. med 25 % moms. Varför vet jag inte annars. 🙂

Jag har bokfört det med ingående moms som är angivet på fakturan. Jag får diff i momskontrollen och jag hittar inte riktigt var felet kan vara. Tänkte om det kunde vara detta med helikoptern som var anledningen...

Har du lagt transporten på konto 58XX?

Momsrapportkoden skall vara TOM eftersom det är en ingående avdragsgill "normal" moms. Det är ingen omvänd moms eller dylikt.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi la "Helikoptertjänster" på ett nytt konto under 45xx, enligt råd, eftersom det är kostnader till verksamheten (ett projekt). 
Momsrapportkoden är tom. Mitt momsfel kan alltså finnas någon annanstans, får leta vidare.
Tack för hjälpen!

Vad får du upp för fel på momsrapporten? Ibland kan man få lite extra hänvisning till ett verifikationsnummer på den felande summan.

//D
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det råkar vara en "stor" levarantörsfakturajournal så jag håller på att gå igenom fakturorna - därför fastnade jag vid helikoptern (då den var ny för mig och jag tänkte att vi kanske gjort något galet där). Hittar inte exakta summan som felar så det kan vara två mindre fel...