Jag bokade en hotellnatt på en företagsresa via hotels.com för 645 kr.
När jag bad om ett riktigt momskvitto på hotellet ligger det på 529 inkl moms.
Jag antar att hotels.com då tar ut en avgift på mellanskillnaden, men hur bokför jag denna?
Så långt har jag kommit enligt hotellkvittot:
1930 företagskonto 645 K
5800 resekostnader 472,23 D
2641 Ing moms 56,67 D
3740 Öresutjämning 0,10 D
Men nu saknas 116 kr. Vart bokför jag dem?
Hotels.com kvittot visar:
delsumma 575,89
skatter och avgifter 69,11
Tack för hjälp!
@Fd medlem,
Jag tror det blir bäst att du vänder dig till hotels.com och hör hur de rekommenderar att du ska göra. Det finns säkert någon rutin hos dem.
/Tinna
När man bokar genom hotels.com så köper man väl en tjänst från utlandet? EU? Jag förstår skatteverkets anvisningar som att man då deklarerar svensk moms i ruta 21 och drar av i ruta 30. I min kontoplan finns 4535 - Inköp av tjänster från EU, 25 % moms.
Jag har liknande problem fast omvänt (hyr ut via Airbnb) men jag vet inte hur jag bokför intäkten som går till bokningsavgift.
Hej. Hur gör man då om hotellet vägrar skriva ut kvitto utan hänvisar till förmedlaren. T ex Hotels.com med vilken de egentligen har sin affär. Jag har köpt tjänsten av hotels.com.
Hej,
Jag bokade en hotellnatt från Hotels.com i Malmö för 1 290,01 kr, men det står inget momsbelopp även om hotellet ligger i Sverige.
Det står bara Skatter och avgifter 138,22 kr och det kan jag väl inte dra av som ingående moms, då blir det väl fel?
Hur gör man med momsen här?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.