Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EbSowe
MEDLEM

Bokföra hyra av släpvagn

Hur bokför jag denna faktura? På vilka konton?  Två olika momssatser, 25% och 0% på förseningsavgifterna. Någon som har tid att visa hur det skulle se ut? Släpvagnen är hyrd för att frakta ut material till kund som använts vid takbyte.

 

PNG-bild.png

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Debet 5210        542,40  (totala hyreskostnaden inklusive förseningsavgifterna)

Debet 2641          35 60  (avdragsgill ingående moms enligt faktura)

Kredit 1930        578,00

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Formulerade mig lite tokigt och vi har faktureringsmetoden…. Men det jag mest undrade var om jag skulle bokföra allt på samma (5210) även förseningsavgifterna och av ditt svar ser jag att svaret är ja.

Tack för hjälpen!

EbSowe
MEDLEM

67556E77-8EDA-4F41-9A35-04B9D81BF419.jpeg

Kommer jag med nästa fråga. Vilket konto bokför jag hyra av lastbil på? Läste även att man ska bokföra hyra och halva momsen som kostnad och resterande halva momsen som ingående moms. Stämmer det? 

Hej!

 

Tack för din fråga. Du kan bokföra det mot antingen 5820 eller mot ett 56XX konto. Det stämmer att det bara är halva momsen som är avdragsgill vid hyra och lastbilen räknas som en personbil i momsavseende eller man inte uppfyller kraven som du kan läsa om här. Där gäller alltså det som står om leasing/hyra. 

 

Så om detta är en lätt lastbil så bokför du halva momsen som ingående moms och resten blir en kostnad. 

Ha det fint!

 

Josefine