Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp EU VAT

Har gjort ett inköp på Amazon UK. Hade vid tidpunkten inte registrereat mitt VAT nummer hos Amazon och betalade därför inklusive VAT.

Senare registrerade jag VAT hos Amazon och fick pengar tillbaka i efterhand för VAT delen av inköpet.

Hur bör man bokföra dels inköpet och dels pengarna som kom tillbaka senare så att det blir rätt med VAT?

16 SVAR 16
LW -60
UTFORSKARE

Om du varken har bokfört inköpet ännu eller återbetalningen av momsen, skulle jag enbart redovisa själva kostnaden för inköpet och sedan boka momsen som sig bör: D2645/K2614, för att sedan anmäla detta till SKV på rätt blankett.

Med vänlig hälsning Lena

Blankett - dvs momsredovisningen
Och då skall inköpet var på ett konto med momskod för inköp EU

Jo, sen har vi den där periodiska sammanställningen (jobbar inte idag med eu-moms men har för mig det, eller hur?). Det kanske har ändrats med momskontona så det inte längre är 2645/2614, så det måste ju kontrolleras...

periodisk sammanställer gäller det man säljer till annat EU land.

exempel på inköp från annat EU land
4056 - Inköp varor 25% EG, momskod 20 (25%)
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, momskod 48 (0%), debit
2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%, momskod 30, kredit

Ja, du ser hur bra man kan grejer i teorin 🙂
Med vänlig hälsning Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så för inköpet gör jag följande:

4056 - Inköp varor 25% EG, momskod 20 (25%)
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, momskod 48 (0%), debit
2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%, momskod 30, kredit

Ska jag sedan göra det omvända med pengarna som jag fick tillbaka för VAT?

Nej inte riktigt, jag skulle gjort som lw föreslår ovan, men har du fått 2 bankhändelser på detta? (eller är det betalt med kort?)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är två bankhändelser. Ja, det är betalt med kort. Återbetalningen skedde dagar senare.

Hej!

Jag vet inte om ni har löst det här, men om det är två bankhändelser som har hänt så är det kanske bäst att göra två händelser även i bokföringen.

Var händelserna samma månad så skulle jag bokfört köpet

1930 kredit Totalbeloppet ink VAT
4056 - debet Inköp varor 25% EG, momskod 20 (25%) Totalbeloppet ink VAT2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, momskod 48 (0%), debit Totalbeloppet ink VAT *0,25
2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%, momskod 30, kredit Totalbeloppet ink VAT*0,25

När du sen får tillbaka momsen så ska du ju minska det redovisade beloppet.
1930 debet beloppet du fick tillbaka
4056 kredit beloppet du fick tillbaka2645 kredit den felaktigt redovisade momsen2614 debet den felaktigt redovisade momsen

Eftersom beloppet som redovisas på 2645 och 2614 räknas fram genom att ta varukostnaden * 0,25 (om varorna går enligt 25%-momsreglerna) behöver du räkna fram så att beloppet stämmer överens med vad som redovisas på 4056.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej! Är helt ny inom bokföring (EF, kontantmetoden) så ber om ursäkt om detta är en dum fråga.

 

Jag sitter just nu med exakt samma problem med en order från Amazon. Problemet är dock att momsen som räknas ut av Visma eEkonomi inte stämmer överens med den faktiska summan jag fick återbetald.

 

Summan för ordern inklusive VAT var £45.50 och det som drogs från mitt företagskonto när jag betalade med kort var 578,86 kr. Det står på min faktura att VAT för ordern var £9.10 som de även har skrivit ut som 112,52 kr. Jag fick häromdagen momsen återbetald från Amazon och det har nu kommit in på mitt företagskonto som 116,66 kr. Antar att kursen på krona/pund har skiftat lite sen jag gjorde min beställning.

 

När jag försöker lägga in detta som en manuell verifikation i Visma eEkonomi så som du skrivit ovan så vill den räkna ut momsen som 144,72 kr. Är det möjligt för mig att manuellt överskriva detta och istället skriva in 116,66 kr som moms, eftersom detta är den summan jag fick återbetald? Så att allt kommer stämma överens på alla konton.

En följdfråga, då jag suttit i några timmar och grubblat över hur jag bäst kan bokföra detta.

 

Jag har nyligen kopplat mitt företagskonto hos SEB till Visma eEkonomi och den första bankhändelsen som automatiskt dykt upp är just momsåterbetalningen från Amazon, så jag behöver ju matcha denna med en bokföringshändelse. Jag får dock inte siffrorna att stämma trots att jag försökt följa alla steg som tipsades om i denna tråd. Speciellt tipsen för att bokföra själva återbetalningen, där blir beloppet mer än dubbelt så mycket som det ska vara:

 

1930 kredit Totalbeloppet ink VAT
4056 - debet Inköp varor 25% EG, momskod 20 (25%) Totalbeloppet ink VAT

2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, momskod 48 (0%), debit Totalbeloppet ink VAT *0,25

2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%, momskod 30, kredit Totalbeloppet ink VAT*0,25

 

1930 debet beloppet du fick tillbaka
4056 kredit beloppet du fick tillbaka

2645 kredit den felaktigt redovisade momsen

2614 debet den felaktigt redovisade momsen

 

När jag försöker bokföra som ovan så får jag inte beloppet på momsåterbetalningen att visa 116,66 kr, vilket jag antar att det måste göra för att jag ska kunna matcha det med bankhändelsen för återbetalningen från Amazon. Dessutom känns det väldigt konstigt att bokföra köpet som Totalbeloppet ink VAT plus beräknad ingående moms då detta aldrig är en transaktion som synts på mitt bankkonto (i det här fallet visar det 723,58 kr, men summan inklusive moms som jag faktiskt betalade var 578,86 kr).

Hej, 

Det vi ska redovisa här är det du betalat för mycket och fått tillbaka. Jag har återskapat detta i mitt eEkonomi med hjälp av dina siffror ovan för att få en bra överblick på det, kanske det kan klargöra lite. Jag gör verifikationerna lättast under Kassa och Bankhändelser - Matchar händelserna  - Övrigt uttag/ Övrig insättning - Egen kontering

Du bokför alltså inköpet först enligt förklaringen ovan. Om jag förstod dig rätt så var det alltså 578,86 som dragits från ditt konto och verifikationen ser då ut enligt nedan (jag har gjort precis som min kollega Anna gick igenom) : 


 

Därefter fick du din återbetalning av momsen, detta kom in under Kassa och Bankhändelser automatiskt med din aktiva bankkoppling. Beloppet du fick återbetalt tolkar jag var 116,66 kr. Här ska vi då bland annat redovisa den felaktigt redovisade momsen från den första verifikationen för inköpet. Jag tänker såhär, du fick en faktura med utställd moms på som du betalade enligt ovan, du får sedan tillbaka det du betalade för mycket, då gör jag beräkningen: 578,86-116,66= 462,2
462,2 kr är alltså det du skulle betalat om du kunde betalat "rätt" från början så den felaktigt redovisade momsen beräknar jag enligt: 462,2x0,25=115,55, därefter tar jag då den faktiskt redovisade momsen enligt beräkning 144,72-155,55=29,17. Även detta har jag återskapat i mitt eEkonomi och återbetalningens verifikation bör se ut enligt nedan:

 

 


Hoppas att detta kanske klarar upp en del, återkom annars! 🙂 
/My 

Tusen tack för din hjälp! Nu ser det ut att ha blivit rätt 😊

Summorna på mina verifikationer ser dock lite annorlunda ut av någon anledning:

 

Screenshot 2020-01-30 at 17.50.33.pngScreenshot 2020-01-30 at 17.50.52.png

Hej! 

Det är inga konstigheter, bilderna jag tog ovan är från min kontoanalys och den visar därav saldot på bokföringskontot jag sökte efter i mitt bokföringsprogram, sökte på 4056 för att få fram båda verifikationerna direkt helt enkelt. Kikar jag på verifikationen direkt i listan under Bokföring - Verifikationer så ser våra verifikationer identiska ut. 🙂 Snyggt! 

Ha en fin måndag! 
/My 

Skulle nog bokfört så även om det inte var samma månad som transaktionerna hände 🙂
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~