Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av får

Vi har gjort inköpa av 5 st får (10000 inkl. moms) på gården som ska gå och hålla landskapet uppe och beta.

Hur bokför man dessa? Som inventarier.. skrivs djur av?
Sedan var bokför man tex inköp av kraftfoder till dessa? Räknas det som lager?

Hälsningar

Maria

6 SVAR 6

Jag föreslår att du lägger dem som lager. Kraftfoder och andra kostnader för djuren blir kostnader. Förslagsvis kan du skapa ett kostnadskonto som du döper till Omkostnader djur.

 

I bokslutet kan du ta upp djuren med schablonbelopp. Det går att googla det då skatteverket har beräkningar för det.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då blir det inköp av fåren på konto 4140 (enskild firma) och sedan på något lagerkonto ?

Japp, och tänk på att du inte får ta upp djuren till lägre belopp än 85% av produktionsavgiften. Vilket då är ett värde som Skatteverket brukar fastställa (och ofta ganska långt ifrån verkligheten)

Jag skulle aktiverat konto 1493 och lagt fåren på det. Övriga löpande kostnader på djuren kan du lägga på konto 4140. 

 

Stämmer som den andra redovisningskonsulten skriver att man i bokslutet ska ta upp schablonbelopp för fåren och göra inkuransavdrag på 15 %. Men det är mer en bokslutsfråga så det får man ta då. Antingen kanske du har hjälp av en redovisningskonsult i bokslutet eller så finns infon på skatteverket om du vill lösa det själv.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad är det som avgör om man ska använda produktionsutgiften eller nettoförsäljningsvärden vid bokslutet?

Tack för att ni orkar svara på mina frågor. 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Fd medlem!

På sin webbplats skriver Skatteverket: "Lager av djur får inte tas upp till lägre värde än 85 procent av den genomsnittliga produktionsutgiften för djur av det slag och ålderssammansättning som det är fråga om. Djuren behöver dock inte tas upp till ett värde som är högre än djurens sammanlagda nettoförsäljningsvärde." 

 

Det borde innebära att det som avgör om det är produktionsutgiften eller nettoförsäljningsvärdet som ska användas vid bokslutet avgörs av om nettoförsäljningsvärdet var högre eller lägre än produktionsutgiften. 
 

Jag hoppas du kommer vidare med hjälp av informationen från Skatteverket. Ha en fin dag!

/Anna-Carin