Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Bokföra intäkt Airbnb

Hej!

 

Företaget (aktiebolag) hyr ut lägenheter via Airbnb. 

Jag försökte hitta svar i en annan tråd om hur man bokföra airbnb intäkter, moms, serviceavgifter mm men kunde inte hitta ett konkret svar. 

Jag bifogar kvittot jag fick från Airbnb där momsen är inte uppskriven.

6E244774-C41B-4093-BDC9-5C838E6D032A.jpeg

 

Hur räknar man momsen? Jag är nästan säker på att det är 12% men jag vet inte om jag ska räkna det från pengarna som har kommit in på mitt konto eller så måste jag först dra av städavgiften och värdavgiften. 

också, ska bokföra den som omvänd? 

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med alla konton och förklaringar. 

Tack på förhand!

med vänlig hälsning,

Bree

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Skulle säga att det beror på om det är du som är redovisningsskyldig av moms och försäljning för slutkunden eller om det är Airbnb. Dvs om din intäkt blir istället försäljning mellan två företag, du och Airbnb, eller om det är försäljning mellan dig och slutkunden där Airbnb bara erbjuder plattformen. Där är det bäst att kontrollera med Airbnb och när du får svar så kan du ta kontakt med Skatteverket för vägledning hur du skall redovisa din försäljning. Airbnb bör vara ett plattformsföretag vilket du kan läsa mer om här.

 

Du skall oavsett alltid redovisa din intäkt i sin helhet och kostnaderna (avgifterna) i sin helhet då det inte är tillåtet att kvitta dessa. Så om totala intäkten är 3 000 och avgiften är 200 dvs du fått utbetalt 2 800 måste du redovisa intäkten på 3 000 i kredit och kostnaderna på 200 i debet. Om försäljningen skall redovisas som försäljning inom Sverige så stämmer det att det blir 12% moms ja. Avgiften de drar bör ha omvänd skattskyldighet men det får du kontrollera med Airbnb då det beror på vart de är momsregistrerade och hur de hanterar dig dvs som ett företag eller inte. 

 

Ha det fint!

Josefine