Hej!
Ett AB jag bokför åt har skaffat en svensk kapitalförsäkring, ej för pensionskostnader, utan som en finansiell anläggningstillgång.
Är nedanstående korrekt uppfattat?
1. Alla överföringar till försäkringen kan bokas mot 1385 - värde av kapitalförsäkring.
2. När förvaltaren debiterar kostnader för affärer i försäkringen etc. behöver dessa ej bokföras.
3. Vid bokslutet (k2) ska försäkringen värderas till aktuellt marknadsvärde och således bokförs en upp- eller nedskrivning. Den påverkar årets resultat, men ej skatteberäkningen.
Löst! Gå till lösning.
Hej Pär och andra
Jag har också några frågor angående en kapitalförsäkring som mitt AB införskaffade för några månader sedan.
1) Hur man håller reda på saldot på kapitalförsäkringskontot:
https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/kapitalforsakringar.aspx
Vid denna länk hittade jag lite information om att man ska ha en "Sidoordnat register" för att registrera och ha koll på alla köp och sälj värdepappertransaktioner på kontot.
Har någon erfarenhet om hur man praktiskt komma igång med det? Jag håller på att fixa ett enkelt excelark.
2) Stämmer det att jag behöver bara värdera kapitalförsäkring vid bokslut alltså en gång om året?
Tack på förhand.
Mvh
Craig
Hej!
Jag flyttade en summa från mitt affärskonto till en kapitalförsäkring i slutet på 2014 med avskikten att göra en långsiktigt placering.
Om jag förstått rätt av ovanstående konversation är konto 1385 lämpligt att använda. Vid årsslutet hade värdet stigit med några tusen kronor. Jag tänkte lägga till värdeökningen på konto 1385 men undrar mot vilket motkonto jag skall använda för detta belopp.
Hälsningar
Ulf
Gott att värdet har ökat på din kapitalförsäkring! Värdeökningen ska konstigt nog inte bokföras utan det kommer att finnas ett dolt övervärde i kapitalförsäkringen.Hej!
Hej,
Har ett AB med verksamhet att äga och förvalta värdepapper, bolaget tillämpar K2.
Försöker förstå hur jag redovisar återköp från kapitalförsäkring. Till exempel, om anskaffningsvärdet är 1MSEK (dvs. summan av de premier som betalats in) och värdet har ökat med 300KSEK. Om jag sedan gör ett återköp från kapitalförsäkringen om 300KSEK (värdeökningen) så förstår jag att det ska bokföras på konto 8220.
Låt oss säga att 6 månader senare vill jag göra en ny insättning i kapitalförsäkringen på 300KSEK – vilket medför att det nya anskaffningsvärdet på försäkringen är 1.3MSEK.
Så till min fråga – redovisar jag återköpet (300KSEK) som intäkt i resultaträkningen även om jag under samma räkenskapsår återinvesterar kapitalet i kapitalförsäkringen?
Tar gärna emot information om det är några skillnader om man i stället tillämpar K3.
Tacksam för svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.