Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Bokföra köp av app i App Store

Hej!

 

Jag köpte en app till företaget från Apple App Store för 279:- på ett separat Apple ID som jag har till företaget men är lite osäker på hur den ska konteras.

 

Köp på App Store inkluderar alltid svensk moms så den blir det ju inte möjligt att dra av om jag förstått reglerna rätt. Då borde hela kostnaden för appen bokföras som just kostnad och moms konteras utöver detta. Stämmer det? Lämpligt konto att lägga det på?

7 SVAR 7
Pacsac
CHAMPION

Är det moms specificerat på kvittot?

 

 

Det är specificerat men kvittot är utställt från Irland.

 

Inclusive of VAT at 25 %

Subtotal 223,20 kr

VAT charged at 25% 55,80 kr

Total 279,00 kr

 

Säljaren är Apple Distribution International Ltd.

Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Ireland. Ireland VAT Reg No. IE9700053D

 

OK, hela beloppet  279.- blir kostnad och eftersom moms/VAT är betald så skall ingen fiktiv moms redovisas inte heller någon momskod på inköpskontot

 

ja men vad skriver jag då på momsdeklarationen? ska det redovisas som köp från annat EU-land?

nej, bara kostnadskonto inget momskonto och ingen momskod på kostnadskontot

kite__
MEDLEM

Det här med momsen på Apples kvitton, är det verkligen ok att bara dra hela köpesumman/månadskostnaden inklusive deras pålagda moms om 25% som en kostnad bara? Utan att lägga till omvänd moms, alltså INTE hela deras summa inklusive deras moms, plus ytterligare 25% moms att betala in själv?
Jag har sett andra som resonerar som att man ska bokföra dessa just så. 
Vad gäller egentligen? 

Hej!

 

Det är ett lite tvetydigt område hur man skall hantera när man har inköp inom EU där man inte hanterats som ett företag och därmed så har de tagit ut en felaktig debiterad moms på underlaget. Tittar man på vägledningen för inköp varor inom EU så står det att man ändå skall hantera det som korrekta inköp inom EU, där man bokför hela beloppet ink moms som kostnad och beräknar omvänd moms på det beloppet och redovisar till Skatteverket. Motsvarande vägledning för inköp tjänst inom EU har inte detta, så där är det svårt att avgöra om man skall göra så eller bara bokföra allt som en kostnad. Så skulle säga att det beror på hur man tolkar det, vad som är rätt och fel. Man kan alltid kontrollera med Skatteverket om man känner sig osäker. 

 

Många resonerar kring att det är onödigt att redovisa det som ett inköp inom EU med fiktiv moms, eftersom hela poängen med systemet är att ett företag redovisar försäljningen och ett företag kostnaden. I fallen där det blir felaktig debiterad moms så redovisar företaget som säljer inte försäljningen som B2B försäljning inom EU vilket gör att det inte finns något att dubbelkolla mot när det gäller för köparen som redovisar kostnaden. Då kan man ju undra lite vad som är poängen, eftersom det då inte hanteras på korrekt sätt ändå. Därav så finns det vissa som redovisar det som inköp inom EU som vanligt, trots detta, och vissa som redovisar det som en kostnad utan någon moms alls. 

 

Ha det fint!

Josefine