Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokföra körning med egen bil

Hej,

 

Jag är ny som VISMA kund.

Undrar hur man bokför körning med egen bil?

Och hur man sedan tar ut det?

Använder mig av VISMAS körjournal

 

Mvh

Pontus

11 SVAR 11
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Pontus,

 

Om du använder våra löneprogram kan du lägga in de privata milen med hjälp av löneart 1232 (om du tänker på den skattefria delen på 18,50 per mil. Tänk på att lönearten räknar i km och är kopplad mot bokföringskonto 7331 som standard. 

 

/Tinna

Hej Tinna, Tack för svar.  I Bokio som jag är på gång att lämna, gör jag så här, bokför som "vanligt", bifogar körjournal och väljer - "Skattefria bilersättningar" konto 7331, och "Övriga kortsiktiga skulder" det blir.

2890 Kredit

7331 Debet

Sedan lägger jag in det på lönebeskedet och väljer "Skattefria bilersättningar" konto 7331. Obs som "Mappar" räknar av från 7331.

 

Menar du att jag skall först bokföra det på 2890 Kredit & 7331 Debet. Fast i lönebeskedet använder jag mig av 1232, men räknar den då av summan från 2890.

 

Vänligen förklara.

 

Mvh

Pontus

Hej Pontus,

 

Förlåt om jag rörde till det för dig genom att prata om lönearter och löneprogram. Ser nu att du använder lönemodulen i eEkonomi och där gör du såhär:

 

Lägg in lönekod Skattefri milersättning samt fyll i antal och a-pris. Programmet kommer som standard bokföra på 2910 kredit och 7331 debet.

 

Bokför du utbetalningen löpande behöver du inte boka upp på konto 2890 alls. 

 

Ha en fin dag!

 

/Tinna

 

 

 

 

 

Hej Tina!

 

Tack för svar. 

Ok så jag behöver inte bokföra någon skuld på 2890. Smart om man bara i lönebesked kan lägga in lönekod Skattefri milersättning och fyll i antal och a-pris. Man får spara körjournal separat förstås som underlag.  I Bokio bokförde jag som sagt med körjournalen som underlag milen som skuld på 2890.

 

Nu har jag redan för Dec bilkörning bokfört på konto 7331 Skattefria bilersättning på "Debet" och på 2890 på "Kredit". Detta blir då fel. Hur korrigerar jag/tar bort detta?

 

Mvh

Pontus

Hej igen Tina,

 

Jag kollade upp konto 2910 som du sa jag skall använda i lönebeskedet för körning med egen bil.  2910 står som "uppluna löner"...lön?...   Men det är väl ingen lönm, det är ju ersättning för utlägg av bensin och slitage av kostnader för att man använt egen bil i tjänsten. Ursäkta "petet" men som ny visma kunda måste jag börja i rätt ände, och fortsätta göra rätt.

 

Jag använder mig av kontant metoden, med omsättning på ca 1,5 MSEK. AB och en-mans konsult bolag.

 

Mvh

Ulf 

Hej Pontus,

 

Ja på lönebeskedet bokas det mot 2910 men när du sedan gör själva utbetalningen så bokas beloppet bort från 2910 mot konto 1930. 

 

Du kan bokföra utbetalningen via Kassa och Bankhändelser - under Löneutbetalning till anställd beskrivs hur du kan göra. Eftersom du inte har vad vi kallar aktiv bankkoppling kan du även gå via Lön - Lönebesked - Klicka på lönebeskedet - Åtgärder - Registrera som betald

 

 

Jag tycker att det är bra att du är noga och att det är jätteroligt att du är aktiv i forumet. 

 

Ha en fin dag!

 

/Tinna

 

 

 

Tack Tinna för svar. Ok jag testar imorgon med mitt första lönebesked som jag gör i Visma. 

Du säger att milersättning på lönebesked bokas upp på 1910. Men jag bokför alltid förra månadens bilkörning med egen bil på kortsiktigt skuld konto 2890 och skattefria bilersattningar 7331.

 

Balanserar 1910 mot 2890. Alltså minskar skulden automatiskt?

 

Mvh

Pontus

Godmorgon Pontus,

 

Nej jag säger inte 1910 🙂 - det är ju kassakontot och jag antar att du inte betalar ut ersättningen kontant utan kanske från bankkontot 1930 men det väljer du ju själv. 

 

Ha en fin dag!

 

/Tinna

Hej jag mitt Nordea konto heter 1920 där alla transaktioner sker från. Något "kassa konto" har jag inte.

 

Min fråga var. Om jag lägger in x antal km i lönebesked, räknar den då av den bokförda skulden från 2890 kontot automatiskt?

Igen, jag bokför bilkörning med egen bil som skuld på 2890 kontot. 

 

Hoppas tydligare nu. 

 

Mvh Pontus

Hej hej! 

 

Svaret på din fråga är kort och gott: nej. Skulden du har på konto 2890 kommer inte försvinna automatiskt om du skapar ett lönebesked i eEkonomi. 

Jag funderar lite över hur ofta ni betalar ut bilersättningen, gör ni det på månadsbasis eller hur länge ligger skulden kvar på 2890? 

 

Återkom så ska jag beskriva mer sen hur du kan gå tillväga 🙂 

 

 

Hej Lisa,  tack för svar.

Så du MENAR att jag inte behöver ladda up signerad körjournal och boka upp skuld på 2890? Så det är bara att skriva upp antal km som jag har kört, och det räcker som backup för detta att han en ifylld körjournal i en pärm? Utan att ladda upp den som underlag?

 

Det betyder i så fall att jag skall anullera bil körning för Jan och Feb som jag bokfört på 2890.

 

1:a veckan i varje månad brukar jag signera körjournalen och ladda upp den och bokföra kostanden på 2890.

 Så har jag gjort 20 månader med Bokio, och när man har gjort lönebeskedet så "mappar" man bil körningen så minskar samma belopp automatiskt på 2890 kontot. Det är alltså helt annorlunda i VISMA.

 

Vänligen kommenterar ovan. Och tydligt så jag kan sätta punkt.  Tack för tålamod.

 

Mvh

Pontus