Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kortavgift Stripe

Hej!

Jag har just startat en enskild firma och säljer saker via webshop.

Jag tar betalt med kort via tjänsten Stripe
direkt på hemsidan och pengarna sätts sedan sedan in 1 gång i månaden på mitt
företagskonto.
Måste jag bokföra varje enskild transaktion? eller räcker det
med att jag bokför en gång i månaden när pengarna landar på mitt företagskonto?

Som nybörjare är jag
osäker på hur jag ska redovisa detta.
På alla mina ordrar som läggs tar betaltjänsten ut en avgift, hur bokför jag den?

Skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig
med detta och visa gärna hur det skulle se ut!


Med vänlig hälsning, Hanna

 

74 SVAR 74
malvabernh
MEDLEM

Hej!

Jag driver ett eget företag och säljer mina produkter via en webshop. För att göra kortbetalningar möjligt på webshopen använder jag Stripe som tar hand om transaktionerna vid kortbetalningarna och tar även då en avgift av det kunden har betalat. Det jag undrar är hur jag skall bokföra detta?

 

Jag får pengarna av Stripe och det är dem som sätter in pengarna på mitt konto, bokför jag Stripe som en kund eller lägger jag till den faktiska kunden som köpt via webshopen. O vad gör jag med avgiften isåfall?

 

Tack på förhand!

 

Friddeman
UTFORSKARE

Hej, ja har sålt en vara via min webshop och vill bokföra denna som att den blivit betald med stripe.

Dock så skapade jag en kundfaktura först, och där kunde jag inte välja att lägga till stripe avgifterna,

så nu har jag skapat en ny verifikation som du föreslog i exemplet ovan. Problemet är då att denna är dubbelbokförd.

Kan jag ta bort den ena bokföringen som inte innehåller stripe exemplet på något vis? Jag hoppas du förstår hur jag menar.

Bifogar bilder. Skall tillägga att betalningen ifrån Stripe inte kommit in på mitt konto ännu.

 

Screenshot 2022-10-22 at 23.32.32.png

Screenshot 2022-10-22 at 23.47.00.pngScreenshot 2022-10-22 at 23.42.46.png

Jag fick till det, ja krediterade fakturan och gjorde en helt ny verifikation.

 

Kan man inte skapa kundfaktura och lägga till stripe detaljerna i den konteringen?

Vore smidigt då jag vill använda betalningsbekräftelsen för att skicka ut till kunden.

Hej!

 

Vilken tur att du fick löst det. Angående din fråga kring om man kan lägga till Stripe avgiften redan när man skapar kundfakturan så går detta tyvärr inte, utan avgiften får bokföras när du får själva betalningen från Stripe. Så skall du skapa en kundfaktura som underlag i eEkonomi så skapar du den för försäljningen för den kunden, och matchar vid inbetalningen och avgiften bokförs när den faktiskt dras på Stripe kontot. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej!

 

Okej ursäkta , jag är lite newbi på detta med bokföring , men försöker lära mig så gott som det går.

 

Så om jag skapar en kundfaktura för underlag , då matchar jag den sedan med utbetalningen ifrån Stripe & även i den matchningen tar jag med bankavgifterna ifrån Stripe?

 

Blir det enligt följande då?

3051K Försäljning varor 25%

2611K Utgående moms på försäljning inom Sverige 25%

1510D Kundfodringar

 

Sen när stripe betalningen kommer in

 

1934 D Stripe

6570D Bankkostnader

3051K Försäljning varor 25%

2611K Utgående moms på försäljning inom Sverige 25%

 

Eller är det enklast att göra en verifikation men försäljning och Stripe avgifter direkt.

Man vill ju gärna ha kundfakturan för att få bättre koll.

 

Tack på förhand.

//Tony

 

 

Hej igen!

 

Ingen fara, det är därför forumet finns!

 

Ja det stämmer att du skall matcha fakturan och hantera bankavgiften samtidigt. Däremot stämmer inte riktigt dina förslag då du bokför intäkten och momsen dubbelt. Om du har kontantmetoden så kommer fakturan och intäkten enbart bokföras vid inbetalningen, och då kommer du bara ha förslag nummer 2, dvs:

1934 D Stripe

6570D Bankkostnader

3051K Försäljning varor 25%

2611K Utgående moms på försäljning inom Sverige 25%

 

Om du har faktureringsmetoden så blir fakturan och intäkten bokförd först, och sedan när det betalas så skall intäkten och momsen inte redovisas igen, utan du skall minska kundfordran. Det blir alltså som följande rent bokföringsmässigt:

 

3051K Försäljning varor 25%

2611K Utgående moms på försäljning inom Sverige 25%

1510D Kundfordringar

 

och när du får det inbetalt:

 

1934 D Stripe

6570D Bankkostnader

1510K Fordran

 

Jag skulle dock säga att det enklaste är att hantera både försäljningen och inbetalningen på Stripe kontot manuellt (om du har kontantmetoden hanterar du bara intäkten och bankavgiften vid inbetalningen), förutsatt att du då har andra underlag på försäljningen till kunderna. Dvs det är inte nödvändigt att skapa en kundfaktura om du har originalunderlag någon annanstans, samt det blir snarare jobbigare för dig att matcha fakturan. 

 

Ha det fint!

Josefine

Okej , jag har faktura metoden.

 

Så jag skapar en verifikation först enligt

3051K Försäljning varor 25%

2611K Utgående moms på försäljning inom Sverige 25%

1510D Kundfordringar

 

Sen när jag fått betalning från stripe till mitt bankkonto så bokför jag detta som

1934 D Stripe

6570D Bankkostnader

1510K Fordran

 

Har jag förstått rätt då? Eller är det lättare att göra på något annat vis?

 

Screenshot 2022-10-26 at 19.37.13.png

 

Blir det på samma sätt om betalningen inkommer från Klarna?

 

Tack så jättemycket för hjälpen , verkligen.

 

 

 

Hej igen!

 

ja men precis, nu stämmer dina förslag. Det samma gäller försäljningar genom Klarna också, men där antar jag att du får in betalningen direkt mot ditt vanliga bankkonto. Annars samma princip för båda betalningssätten. Tänk på att spara och koppla de underlag du får från Stripe och Klarna mot verifikationerna. 

 

Ha det fint!
Josefine

Friddeman
UTFORSKARE

Hej Josefin,

 

Blir det inte samma sak om folk väljer att betala genom klarna? För där betalar ju inte Klarna ut pengarna direkt heller , utan det tar cirka en vecka efter innan man får dom.

 

Skulle vara jättetacksam om du kunna ställa upp hur denna kontering skulle se ut , eller blir det som nedan?

 

Kunden beställer och väljer att betala med klarna
1510 D
2610 K
3010 K

Klarna skickar avräkningsnotan och pengarna minus admin avgifter och ingående moms
1930 D
1510 K
2640 D
6991 D (eller vilket konto du nu önskar använda för avgifter)

 

Hej igen!

 

Jo det blir samma princip för Klarna, så dina förslag ser rimliga ut tycker jag. Med risk för att göra det lite förvirrande för dig så vill jag bara säga att du kan även använda konto 1518 Ej reskontraförda kundfordringar för Stripe och Klarna istället för konto 1510 om du skulle vilja, för att hålla 1510 enbart för de kundfakturor du skapar i programmet och använda 1519 till den kundfordran som inte är kundfakturor skapade i programmet. Du byter då alltså ut 1510 i båda tillfällena, både när kunden beställer och försäljningen sker och när du får pengarna från Klarna/Stripe. 

 

I övrigt så såg förslaget utmärkt ut.

Ha en fin helg!

 

Josefine

Hej igen,

 

jag har kört fast lite.

 

När jag importerat bankhändelsen för stripe inbetalning ifrån min kund så vill jag

koppla denna mot den manuella verifikationen för försäljningen som jag gjorde. Men jag finner ej den verifikationen (A24)  att matcha mot 

någonstans?

 

Eller skall man inte matcha på det viset?

 

Det är alltså följande steg som jag skall göra nu på något sätt.

 

1934 D Stripe

6570D Bankkostnader

1510K Fordran

 

Måste jag göra detta också manuellt , jag trodde man kunde importera bankhändelsen och matcha den mot verifikationen.

 

Hoppas du förstod mitt problem 😃

 

Bifogar bilder på stripe inbetalningen samt verifikationen som jag vill matcha emot.

 

Screenshot 2022-10-31 at 16.55.32.png

Screenshot 2022-10-31 at 16.55.55.png

Hej igen!

 

Förstår jag dig rätt att du försöker matcha en bankhändelse mot din verifikation gällande försäljningen? Själva överföringen skall inte matchas mot försäljningsverifikationen då dessa inte har någon direkt koppling mellan varandra utan blir en egen kontering. Det verkar även som att du skall bokföra själva överföringen från Stripe till företagskontot, och inte själva insättningen på Stripe kontot. Som du kan se tidigare i denna tråden så skall man hantera Stripe kontot som ett eget bankkonto, vilket gör att själva insättningen på Stripe kontot också blir en manuell kontering så som jag gav förslag på. Om du sedan för över pengarna från Stripe till ditt företagskonto så bokför du den mot 1934 kredit och 1930 debet.

 

Här kan du se under rubriken "överföring mellan företagets bankkonton" hur det fungerar om du har Stripe kontot som ett annat bankkonto i kassa- och bankhändelser, alternativt så väljer du övrig insättning>egen kontering för att bokföra mot 1934 kredit. Man behöver hantera Stripe kontot som ett eget bankkonto då det fungerar som det, samt annars får man inte insättningarna i rätt perioder då överföringarna mellan Stripe till sitt företagskonto kan ske relativt sporadiskt beroende på vad man satt för intervall. 

 

Jag vill också poängtera att du skall använda konto 1518 och inte 1510 i det förslaget du försöker bokföra, dvs denna:

 

1934 D Stripe

6570D Bankkostnader

1510K Fordran  (byt till 1518)

 

I och med att du bokförde fordran mot 1518 i tidigare skede så måste du nu bokföra mot samma konto igen. Om det är något som känns osäkert rent programmässigt så rekommenderar jag dig att kontakta vår support som kan hjälpa till med programmässiga frågor. 

 

Ha det fint!

Josefine

Friddeman
UTFORSKARE

Hej,

 

Okej så jag skall alltså inte importera utbetalningen från stripe  (Txt fil) som kom till mitt vanliga Swedbank företags konto , utan ja skall även göra en manuell verifikation för detta? 

 

Yes bilden ovan har ja satt som bokförd på följande rader

 

1518 D

3051 K

2611 K

 

Detta skall jag alltså kontra med en till ny verifikation som nedan?

 

1934 D Stripe

6570D Bankkostnader

1510K Fordran  (byt till 1518)

 

Och efter det skall jag göra ytterligare en ny verifikation från Stripe till  företagskontot ?

1934 K

1930 D

 

Eller är det så att du menar att jag skall göra ett nytt bankkonto under Kassa & bankkonton som heter Stripe och även ett för Klarna även fast pengarna som jag får utbetalt från både Stripe & Klarna hamnar på mitt vanliga Swedbank konto? För det känns som jag har missat något här 😃 

Screenshot 2022-11-01 at 20.40.04.png

 

Jag skulle nog behöva gå en bokföringskurs känns det som 😃

 

Många frågor nu , men tack för att du försöker förklara och som står ut 😃

 

Hoppas jag förstår nu på sista försöket. Har försökt googlat efter videor om hur man gör men det verkar

finnas dåligt med sådana ute på nätet tyvärr..

 

Mvh Tony

 

Hej igen!

 

Jo det skall du, så länge det gäller överföringen från Stripe kontot till ditt företagskonto. Detta är dock en ren överföring mellan två bankkonton, dvs ditt Stripekonto 1934 till ditt företagskonto 1930. Så denna överföringen skall fortfarande importeras och  bokföras då det händer på ditt företagskonto. Så det blir två manuella verifikationer, och sedan en via kassa- och bankhändelser då överföringen mellan Stripe till företagskonto är en händelse på ditt företagskonto.

 

Ja, precis så du byter 1510 mot 1518 i bokföringsförslag nummer två. Vid försäljningarna från Klarna så får du dina betalningar direkt från dem, de hamnar inte (normalt sätt) på ett eget bankonto där du sedan får överföringar. Så där så blir det två verifikationer. En för att bokföra upp fordran och försäljning, samt en när du får in dina pengar på företagskontot. När det gäller Stripe däremot så har du ett konto hos dem som är som ett bankkonto, där man normalt sätt får överföringar från det som finns på kontot men själva försäljningarna hamnar direkt på Stripe kontot. Därför så bokför man och hanterar 1934 då det blir ett eget bankkonto. När överföringen mellan Stripe sker till ditt företagskonto så blir det en överföring mellan två bankkonton. 

 

Om det är så att dina försäljningar från Stripe går direkt till ditt företagskonto och mellanlandar inte på ett konto hos Stripe så är det okej att skippa bokföringsförslag nummer två, dvs du bokför enbart följande verifikationer:

 

Försäljning Stripe
1518 D

3051 K

2611 K

 

Inbetalningen till ditt företagskonto

1930 D Företagskonto

6570D Bankkostnader

1518K Fordran  

 

Detta blir också hur du hanterar Klarna oavsett, eftersom du får dina pengar direkt från dem. Du kan dock inte bokföra så som ovan för Stripe om du inte får pengarna direkt från Stripe till ditt företagskonto, utan de mellanlandar på Stripe kontot. 

 

Jag rekommenderar dig att kontakta en konsult som kan hjälpa dig med detta om det känns osäkert, då det självklart kan vara lite klurigt i början med allt detta. 

Ha det fint!

 

Josefine

Hej,

 

Okej en sista fråga innan ja provar på detta engång till.

 

När jag lägger in nytt bankkonto (Stripe) , skall banken fortfarande vara Swedbank som är min ordinarie bank samt kontonumret vara det som går till min bank? Det fanns nämligen inte Stripe att välja på under *Bank

 

Jag tror även att jag inte har något Iban nummer till mitt bankkonto på Stripe. 

 

Så verkar uppgifterna enligt bilden korrekt? Samt skall det vara företagskonto eller sparkonto?

Screenshot 2022-11-01 at 22.27.20.png

 

Tack på förhand

 

Mvh Tony

 

 

Hej igen!

 

Om det inte går att välja något annat än Swedbank som bank så kan du inte lägga upp Stripe kontot där utan får hantera det kontot manuellt. Då kan du stryka förslaget att lägga upp det som bankkonto, utan kan bara hantera 1934 manuellt. Ber om ursäkt för det. 

 

Så då blir det enbart manuella verifikationer för allt som händer gällande Stripe, dvs både försäljningen samt när du får pengarna på Stripekontot. När du får pengarna från Stripe kontot till ditt företagskonto så bokför du det däremot inte manuellt utan bokför överföringen via Kassa- och bankhändelser mot 1934 kredit för att visa att pengarna överförts mellan kontona. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej,

 

Okej ja då skippar jag det steget med att lägga upp stripe kontot via kassa - bankhändelse.

 

Då kommer förhoppningsvis min sista fråga rörande ämnet.

 

Hur bokför jag bankhändelsen mot 1934 kredit? Det blir över övrig insättning samt egen kontering sedan bara skriva i 1934 K ?

 

Med vänliga hälsningar

Tony

Screenshot 2022-11-03 at 11.25.15.png

Hej igen!

 

Låter bra. Ja det tycker jag ser ut att stämma gällande överföringen mellan kontona i kassa- och bankhändelser, bra jobbat!

 

Ha en fin helg.

Josefine

Hej.

 

Tack så jättemycket Josefin för att du stod ut med alla frågor, vad skulle jag gjort utan din hjälp. 

 

Nu verkar jag vara med på noterna efter många rivningar i håret.

 

Ha en toppen bra helg!

 

Tony

Hej igen Josefin,

 

Ja har bara en snabb fråga.

 

När man gör manuell verifikation för klarna utbetalningar, man behöver inte matcha kassa- och bankhändelser då va?

För ifall jag skulle importera utbetalningen med txt filen från Swedbank så blir ju Saldot dubblat på Visma.

 

Eller jag måste jag använda Kassa - Bankhändelser varje gång något händer på mitt Swedbank konto så att jag måste göra manuell kontering för mina utbetalningar via klarna där?'

 

De var förhoppningsvis den sista funderingen ja hade.

 

Mvh

Tony

Hej igen!

 

Jag skulle inte rekommendera dig att göra en manuell verifikation för något som händer på ditt Swedbank konto, så där använder du dig av kassa- och bankhändelser när du får utbetalt från Klarna i och med att du inte har ett eget konto hos dem som pengarna hamnar på först utan det blir utbetalt direkt till ditt företagskonto. Så Stripe blir manuellt både försäljning och när du får pengar in på Stripe konto. Eventuell överföring till ditt Swedbank konto från Stripe bokförs via kassa- och bankhändelser. När det gäller Klarna så blir det en manuell verifikation och sedan kassa- och bankhändelser i och med att pengarna kommer direkt till företagskontot. 

 

Ha det fint!

Josefine