Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

B4ld3r
MEDLEM

Bokföra krånglig avyttring av tomt & vilka underlag till verifikationer behövs?

Hejsan,

• Vad/vilka underlag behövs vid olika typer av verifikationer i Visma eEkonomi? Exempelvis för alla leverantörsfakturor så kopplar vi bilder på själva fakturan, som då får en egen verifikationsserie. Alla utbetalningar får en egen serie dem med, bör dem ha något underlag bifogat typ som kontoutdrag från banken eller annat eller behövs inget bildligt bevis/underlag kopplat till dem verifikationerna? Och till sist har vi alla våra manuella verifikationer som också hamnar i en egen serie, det kan vara olika manuella inbetalningar från exempelvis Swish, autogirobetalningar, bokföring av lön, periodisering, omföringar med mera. Samma fråga där, bör dem ha något underlag bifogat till dem, eller vad behövs egentligen? Tänker ifall våran revisor tar ut en verifikation för att kolla på, vad behöver då finnas på den?

• Är det någon här som är duktig och kunnig inom bokföring och redovisning vid avyttring av tomträtt, hur den köpeskillingen som erhållits bokförs? Skriv gärna ett meddelande till mig så förklarar jag mer kring detaljer, oerhört tacksam för det!

Mvh B4ld3r

3 SVAR 3
B4ld3r
MEDLEM

@Tinna Gunnarsson@Joachim E@MichelleMT, har någon utav er svar på ovan fråga samt kunskap om andra punkten eller kan hänvisa mig vidare? Eller om någon annan i forumet kan så dela gärna med er.

Hej

1. Gällande underlag så måste allt som bokförs ha ett underlag som visar vad det som bokförts avser. Lön t ex kan vara själva lönespecifikatonerna. Omföringar en bokföringsorder där det finns dokumenterat vad som rättats, Autogirodragningar kan avtalet användas till. etc. Svårt att räkna upp allt men generella regeln är att underlaget måste visa vad som skett.

2. Om det enbart är en tomt utan byggnader så skall man minska tillgången på 1130 mark där det bör finnas ett värde bokfört och skillnaden mellan det inbetalda beloppet - markvärdet/tillgången skall bokföras på konto 3972 vinst vid avyttring av byggnader och mark. 

Så om man sålt en tomträtt för 500 000 där värdet av marken som bokförts upp var 200 000 så bokförs sedan försäljningen på detta sätt.

1930 Företagskonto debet 500 000
1130 marktillgångar Kredit 200 000
3972 Vinst vid avyttring byggnad och mark Kredit 300 000

/Joachim

Hej igen @Joachim E 

Tack för svar!

1. Yes okej, jag förstår vad du menar, lite olika slags underlag beroende på transaktion och att det inte finns någon direkt mall utan kan vara lite blandat.

2. Tack! Jag kan lägga till lite information och se om det förändrar saken. Vi är en ideell förening som hade ett tomträttsavtal med kommunen på 16 hektar fram till 2050 (typ). Nu köpte kommunen 12 utav 16 hektar som vi hade tomträttsavtalet på och som vi nu kommer att ha ett lägenhetsarrende på istället. De övriga 4 hektaren kommer vi fortsatt ha tomträtt på och där finns byggnader och annan användbar mark till vår verksamhet på. I vår balansräkning så har vi ett värde på mark och avskrivning mark på 253 416, det vill säga det är helt avskrivet. Men mark kan väl inte skrivas av så jag funderar om det är typ markanläggning, diken eller något liknande och inte ren mark. Lite oklart om det är all mark vi har haft tomträtt på eller exakt vad det avser och innebär. Sedan har vi en anläggning/byggnad med ett anskaffningsvärde på totalt 13 234 256, men där det avskrivningsbara beloppet endast är på 887 449 som skrivs av på 50 år. Inte helt säker om det beror på något särskilt, eller när byggnaden/anläggningen byggdes i början på 90-talet om det blev bestämt att värdet och tillgången var på 13 234 256 men att vi endast skulle skriva av en del utav det. I balansräkningen står det nu att 12 506 539 är avskrivet, men där majoriteten av den summan blev "direkt avskriven/automatiskt avskriven" i samband med starten/anskaffningen. Så med detta i beaktning så är det alltså fortfarande hur försäljningen av dessa 12 hektar ska bokföras, är det samma svar som ovan eller ändrar det förutsättningarna något? Tror också att detta berör avstyckning då vi har behövt "döda" den gamla tomträtten i och med allt detta. Du får gärna återkomma eller bolla med någon om det behövs, oerhört tacksam för svar så här innan årsskiftet.
Tack på förhand!

/B4ld3r