Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JockeJo
UTFORSKARE

Bokföra lager

Tjo!

Har inventerat mitt lager och nu undrar jag hur jag bokför detta. Tar jag Nettovärdet 43 676:- och gör en verifikation och sätter in värdet i Debit på konto 1460 Lager av Handelsvaror (driver butik på nätet och lagerbutik) och sen K på mitt inköpskonto 4000?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du inte har något lagervärde sedan innan så bokför du detta mot 1460 i debet och mot ett konto inom 49XX kontogruppen, tex 4960 Förändring av lager av
handelsvaror i kredit. Detta för att separera inköpskostnad mot förändring av varulager då det är en bokslutskorrigering i bokföringen och antingen ökar eller minskar den varuinköpskostnad som är bokförd sedan tidigare under året. 

 

Jag såg att du verkar ha Visma eEkonomi och kan tipsa om att det finns ett tillval som heter Visma eEkonomi Lager som förenklar hanteringen av lagret samt förändring av lager som kan vara intressant för dig. Mer information om detta finns här

 

Ha det fint!

Josefine

Emma98
MEDLEM

Hej,

 

Jag ska göra ett årsbokslut nu och i årsavstämningen finns det en check om man har värderat sitt lager. Jag undrar om det är något jag ska göra då när vi köper in saker så bokför vi det på 4000 för det är varor vi använder oss av under olika behandlingar men vi kan även sälja dessa till kunder. Ska vi hantera detta på något annat sätt eller behöver vi inte värdera något lager? 

Hej

En inventering och en värdering måste alltid göras av vad man har kvar vid året slut t ex. Sedan beror det på vilken bolagsform och regelverk (K1, K2 eller K3 t ex) man följer om det behöver bokföras eller ej. Ett riktvärde är att om varulagret understiger 5 000 kr och man bokför enligt K1 regelverket så behöver det inte boköras/tas upp i bokslutet.

Överstiger det 5 000 kr så skall det bokföras.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim